tisdag 4 januari 2011

såja ....


granen nerklippt

förpassad till pannrummet

jag dammsuger upp 1 miljon granbarr

och tänker på den jättestora spindeln

den som igår spatserade över ekparketten

- jag trodde först att det var en liten mus -

pv hämtade dammsugaren

av märket Volta Diamant 400

där inne

i dammsugarpåsen

bland dammtussar och granbarr

bor nu herr eller fru spindel

lite ångest får man

ja, över spindelns öde

pv sörjer mest över den förlorade julen

"... men jag brukar ha kvar granen tills i början av februari", säger han

på gränsen till deprimerad

tycks den arme pensionatsvärden

17 kommentarer:

SoF sa...

Stackars pv. ;)

Här är det precis tvärtom. Julgardiner och allt som har med högtiden att göra tas bort så fort som möjligt.
Redan gärna på annandagen.

...å tulpanbuketter börjar inhandlas redan till julafton.
Just nu står en alldeles knallrosa nyinköpt 10-p på köksbordet.

H Ä R L I G T!

Här är det faktiskt lite lite vårkänsla idag, nu när minusgraderna börjar närma sig nollan.
Det var länge sedan känns det som.

Glada hälsningar från landet Västergötland!

Elisabet. sa...

SoF: jag ska meddela pv detta. Å, det är så SKÖNT att få ut julgrejset .., jag är spyless och vill planera för våren -)

Jepp, tulpaner får det bli till helgen!

mossfolk sa...

Nej jag förstår PV precis! Här försvinner inte julen före Knut! Därefter finns det gott om tid för vårigheter som t.ex. tulpaner :)

Cecilia N sa...

Det är ju jul åtminstone fram till trettondagen! Annars hinner ju inte de tre vise männen fram.
(Inte förrän efter det får man släcka adventsstjärnan.)

Det beror på vilken gran man har "i år" hur länge den får stå inne.
I år blev det en värmechockad som stått avhuggen sisådär en vecka före den togs hem. Då är det svårt att få barren att sitta kvar. Speciellt som ingen minns att vattna stackarn ...

Men jag minns en gran när jag bodde hemma som mådde som en prins och som gjorde nya skott och mamma funderade på hur den skulle klä i påskfjädrar ...

Elisabet. sa...

mossfolk och Cecilia N: å, det är underbart ljuvigt att få ut granen! Snart ska allt annat också plockas bort ..., stackars, stackars pv .., han ser alldeles förvirrad ut!

Bert sa...

Stackars, stackars.... spindel.

Rexxie sa...

Stackars PV!

Vonkis sa...

Min svarta plastgran får nog stå till helgen i alla fall men sedan åker den ut, och förhoppningsvis försvinner snön med den.

Mian sa...

Okey då, lite synd tycker jag om pv... mest för att han är sjuk alltså :)

Ljuset har vänt!
Nytt år!
Ut med julen fort!

Tankevågor sa...

Stackars spindel och stackars förvirrade PV!
Egentligen håller jag helt med Mossfolk i den här frågan. Men nu har jag fixat bort mycket....bara lite kvar.
Stjärnor i fönster är kvar....tycker det blir för mörkt annars.

Anonym sa...

Här åkte granen ut igår eftersom den barrade så mycket. Och jag vill att de flesta ska sitta kvar på granen när den ska ut. Annars hade den fått stå kvar till Knut liksom de andra julgrejerna får göra. Både adventsstjärna och gran blir ju så mysiga ljuspunkter. Men tulpaner och en ny orkidée får avlösa julpyntet sen. ellem

Jenny sa...

Hos mig försvinner julen på torsdag. Passar på när jag är ledig från jobbet.

Och jag tycker inte det minsta synd om herr eller fru spindel, däremot så skulle jag vara livrädd för att odjuret överlevt färden genom dammsugarslangen och sedemera promenerar ur dammsugaren! Hos mig så töms dammsugarpåsen illa kvickt i samband med uppsugning av spindlar, och sedan slängs det i soptunnan utanför huset! Bara för att vara på den säkra sidan.

Elisabet. sa...

Bert, Rexxie, Vonkis, ellem, sportigajenny, mian och Londongirl:

granen är borta, men ännu finns här några ljuspunkter .., några slingor ..., ja, det är fint ändå.

Spindeln .., ack, jag vågar inte tömma dammsugarpåsen, det får pv göra ,-) Den var stor som .., ja, som den största spindel jag har sett!

Jenny sa...

Det finns väl inga små spindlar?

Jag har fortfarande ångest för en spindel jag såg nere i torkrummet för ett tag sedan när jag hängde in tvätt, när jag kom ner nästa gång var den borta! Det var med skräck som jag ruskade om alla kläder innan jag bar in dem i lägenheten... Den var också modell liten mus!

Elisabet. sa...

jenny: pv sa att det där var en källarspindel och därmed beslöt jag mig för att ALDRIG gå ner till källaren - det är för övrigt en lodrät trappa dit ner - och ser ut som en film av Hitchcock ..., perfekt att gömma någon under golvet -)

Turtlan sa...

En sak till där PV och min M är lika i... en till som inte slänger ut granen i första taget.
Julgardinerna kom upp före första advent.

Jag brukar ta bort mitt julpynt efter 13-helgen.
Då är jag trött på pyntet.

Tulpaner :-)
Snart ska det bli ett inköp!

missis p sa...

ja våra gran blev inte enligt mina planer i år fast ack så vacker ändå. O denna skall dansas ut i nästa helg om jag får besstämma. Fast ont om barr e det gott om och tror att den dansas ut innan planeringen. O så bir det mörkt igen i fönstren fast vi går mot ljusare tider. Men jag ÄLSKAR JULEN o alla ljus o ljusslingor så slingorna utomhus ska banne mej sitta kvar tills jag har varit på IKEA o har inhandlart nya ljuskällor till våra alla 10 fönster!! kram på er från oss!!!!!