fredag 7 januari 2011

För fyra år sedan ...


På flyget .... vi är på väg till Kreta.

D
et här är Emma Elisabet Böhlander.
Nio år.
Vädur.
Storasyster.
Etthundrafyrtiosex centimeter lång.

Emma, hon är nästan min allra bästa vän.

Hur ska jag beskriva henne?

Hon är alldeles otroligt snäll och omtänksam .., hon är mjuk och känslig, men har har ett himla humör och kan bli alldeles rosenrasande.
(E: men det där sista stämmer verkligen inte längre ...).

Och hon är en riktig tävlingsmänniska.


För några år sedan.
Då var hon brudnäbb när moster Anna och morbror Micke gifte sig.


"Vad är det bästa du vet?" frågar jag.

Inte ens en sekund tvekar den unga damen.

"Det bästa? Det är att spela fotboll och innebandy!" säger hon genast.

Och så tycker hon om att sjunga och uppträda.


På stranden i Grekland, år 2006.
"Mormor .., säg tre namn på farbröder ...!"
"Mormor .., tre städer ...!"
"Och tre olika bilmärken ..".
Sen får jag veta att jag ska gifta med mig en man som heter Nisse som bor i Oslo och kör BMW.
Tänka sig, att jag ska flytta till Norge!

När Emma blir stor vill hon bli fotbollsproffs eller i alla fall spela i ett allsvenskt lag.
Fredrik Ljungberg är stor idol.
Och Beckham, förstås.

"Har du nån annan idol?" frågar jag.

"Jaaa, Marcus .. han som vann Idol ...", svarar hon.


Alla Hjärtans Dag i fjol.
På framsidan står det "Mitt hjärta ..." och när jag öppnar läser jag resten .. "tillhör dig".
Ni kan ju tänka er hur mormors syn plötsligt förändras .., ja, hur suddigt det blir.


"Nej, men ungar, nu får ni skärpa er ..!
Säg sju ... sjuuuu!" säger jag, men inte att dom kan säga sju på västerbottniska!
Här övas det friskt.
Och gapskrattas.


"Vad vill du arbeta med när du blir stor?" frågar jag.

Det vet hon.
För några år sedan var drömmen att jobba på Mc Donald´s, men det är det inte längre.

"Kanske på Lindex eller KappAhl ...?" säger hon nu.

Och så vill hon gärna bo i ett hus och ha en labrador.

Om hon är rädd för hästar?

"Nää, det är jag inte, jag brukar ju vara hos Taurus, moster Annas häst!" säger hon .


På flygplatsen .., Emma på väg till Skåne.
Alldeles på egen hand flyger hon till Sturup och några dagar senare blir det ny flygtur, då till Kreta med mormor som är jag.

Emmas bästa kompisar heter Sabina, Felicia, Cassandra och Fanny.

"Vad leker ni mest?" frågar jag.

"Tjaaaa, om vi är ute leker vi Burken eller tjyv och polis .., och är vi hemma .., ja, då sjunger vi och uppträder och leker Idol", säger hon.


Med nyborstat hår ... ja, mormor fick agera frisörska.



Och så har hon träffat sångerskan Agnes.
Hur spännande var nu inte det på en skala ...?



Fyra somrar på raken har Emma, hennes lillebror och jag själv tillbringat en natt på vandrarhem.
Två i Stockholms skärgård, en ombord på en båt nära Slussen och i fjol på vandrarhemmet Thalassa i Helsingborg.
Det var då vi tog färjan till Helsingör, därefter tåg till Bakken norr om Köpenhamn, där det finns en stor jättepark och så tivolit som är hur roligt som helst och verkligen rekomenderas!
Där var där vi åkte berg och dalbana.
Emma satt längst fram och hennes lillebror och mormor bakom.

"Vad minns du mest av semestern i Grekland ..?" frågar jag.

Hon tänker en liten stund.

"Jaaa, jag kommer ihåg att jag var så rädd för bläckfiskar .., ja, jag vågade ju nästan inte bada hela första dagen ....., och så kommer jag ihåg den där goda glassen som jag köpte flera gånger varje dag ..., och när vi gick vilse mormor ..!" säger hon.

Sen tackar jag vänligast för intervjun och säger att jag måste skynda mig till jobbet.
Emma, hon har sportlov och tänker bara gotta sig.

16 kommentarer:

carulmare sa...

Hmm... undrar hur man säger sju i Västerbotten, om det möjligen är som på andra sidan viken. Här tycker vi ju att man mest bara blåser luft i Sverige när man skall säga sju, något 'j' hörs det ju inte. :)

anna of sweden sa...

Oj, vilken trevlig intervju att läsa så här på fredagkvällen i Amerikat!

Elisabet. sa...

carulmare: i Västerbotten säger man sju med ordentligt putande läppar, inte som i t.ex. Sthlm där man knappt rör munnen, utan där sj:et kommer från halsen ,-)

Elisabet. sa...

anna of sweden: om du visste så många "intevjuer" vi har gjort under årens lopp ,-) Jag brukade ringa upp och säga .."goddag, goddag, det är från Sportspegeln, kan vi möjligen få en intervju här ...?"

Mormor hade nog lika roligt som den intervjuade, om inte roligare ,-)

Steel City Anna sa...

Vilken fin intervju!

baratradgard sa...

haha minns när Agnes just vunnit Idol och ene sonen prompt skulle iväg till ett köpcentrum ett par mil bort. Alldeles lycklig tänkte jag att han ville shoppa med sin mor!! Men icke - när vi kom dit upptäckte jag anledningen. Agnes var där och sjöng en trudelutt och signerade skivor.

Anonym sa...

Afteг еxploring a few of the аrtіclеs on your sіte, I honestlу lіκе уour
teсhnique of writing a blog. I saveԁ it to my boоκmark
site list and will bе checking back sοοn.
Pleaѕe check out my website too and tеll me how you feel.


Also visit my blog ρost: please click the following page

Anonym sa...

Κeep on woгking, great ϳob!

Fеel free to surf to my blοg post - http://www.sfgate.com

Anonym sa...

I was recοmmended this web ѕitе by my
couѕin. I'm not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my trouble. You'rе wοnderful!
Thanks!

my homeрagе: rednecktube.com

Anonym sa...

Infoгmative artiсle, tοtallу whаt I wantеd to fіnd.


my ѕіte - http://mangatopia.net/wiki/index.php?title=Usuario:VeronaPett

Anonym sa...

Great artiсle, totally what Ι needeԁ.


my sіte mouse click the up coming document

Anonym sa...

Greеtingѕ frοm Florіda!
I'm bored to tears at work so I decided to browse your blog on my iphone during lunch break. I enjoy the info you present here and can't wait to take a loоk when I gеt home.
I'm surprised at how fast your blog loaded on my mobile .. I'm nοt even uѕing WӏFI, just 3G .
. Anywayѕ, great blog!

Alsо visit my blog post; similar webpage

Anonym sa...

Every wееkend i used to visit this wеb page, as i want enjoуment,
aѕ this thiѕ website conations actually plеasant funny stuff too.


Also ѵisit my web-ѕitе; connect.webwaponline.com

Anonym sa...

Aрpreciate the recommendatіon. Will tгy it out.


Mу ωebpage; Click Through The Up Coming Webpage
Also see my web page - http://facebook.com.bd/blog/33270/the-most-effective-way-to-take-out-body-hair/

Anonym sa...

Hi therе! Wоuld you mind if I sharе your blоg with
my facebοok gгouр? There's a lot of people that I think would really appreciate your content. Please let me know. Thanks

Here is my weblog ... eweb7.com

Anonym sa...

Τhanκs fοr fіnаlly talking about > "F�r fyra �r sedan ..." < Liked it!

Have a look at my blog post - silk'n sensepil hair removal