söndag 2 januari 2011

Nån slags insikt ...


Under valrörelsen fanns skyltar från moderaterna, där det i princip bara stod ..."trefikat".

Typ.

Man skulle således få en tanke på hur roligt det är att sitta tillsammans med arbetskamraterna i ett fikarum och ta eftermiddagskaffe.

På Ica i Ystad, där fanns aldrig något trefika.

Vi bjöds - ytterst generöst - på frukost, men något kaffe längre fram på dagen blev det aldrig, alltså ingen paus för kaffe/te eller vad man nu tänker sig och jag saknade verkligen den biten.

Inte kaffet i sig, men att få slå sig ner i fem minuter och andas ut.

(Nu var jag den helt klart äldsta i gänget och det är klart, är man tjugofem år kanske man inte alls känner nåt behov av rast? Ibland funderade jag på att börja röka, för då kan ju med gott samvete stå på lastbryggan och ta ett bloss en fyra, fem gånger per dag och varje cigarett tar kanske ..., tre, fyra minuter - minst .., hade jag satt mig på en stol på lagret och läst Svensk Damtidning i tio minuter - på arbetstid - hade jag garanterat fått uppläxning av chefen.)

Idag när jag sitter i soffan Ektorp och tänker att nu är det faktiskt bara två veckor kvar tills jag ska börja arbeta och få träffa kunder och ge service och känna mig som en i ett arbetslag .., då grips jag av våldsam längtan efter det där "trefikat", det som jag nästan aldrig har varit med om.

Inte fikat i sig, utan just känslan att ha arbetskamrater!

I sex månader har jag varit arbetslös, även om det var jag själv som tog steget från fast arbete till ett "utanförskap".

Jag har älskat nästan varje minut av den här tiden.

Men tänk .., nu känner jag mig som en häst inför starten på Solvalla .., ja, men det ska bli så himla roligt att "åka till jobbet"!

Just så är det.

3 kommentarer:

Benved sa...

Grattis vad kul att du fått jobb - hoppas att du kommer att trivas.En sedan länge bloggläsare.
Eva

Elisabet. sa...

Benved: min yngsta dotter, en madame med Åsikter .., hon sa "man får inte jobb, man skaffar sig jobb ..."

Så jag känner mig så himla glad.

Snart femtiosju år .., många sa att .., ja, ja, du kan ju försöka.

Men se .., det gick!

Så känns det, Eva.

Elisabet. sa...

Ps. men sen vill det ju till att nån vill ha en också ., och då är det faktiskt fråga om att "få" .... ds.