söndag 20 mars 2011

På agendan ...

Och nu stundar jobb.

Halv tio till fem.

Igårkväll var såväl pv som hans storebror här i huset, när jag - totalt ledbruten - kom hem.

Det bjöds på fläskpannkaka och det diskuterades vindkraft, vilket är storebroderns hjärtefråga nummer ett och något han kommer att propagera stenhårt för, nu i dessa kärnkraftseländestider.

Alldeles enkelt är det förstås inte.

Aldrig så miljömedvetna människor, även de som är emot kärnkraft, kan förvisso tänka sig att satsa på vindkraft, men inte i sin egen närhet.

Andra tycker att älvar på inga villkor får byggas ut (finns det några ännu inte utbyggda kvar ..?).

Vad återstår, kan man fråga sig?

10 kommentarer:

UllaMona sa...

Vindelälven är fortfarande orörd...om den byggs ut är det KATASTROF för hela dalgången. Vindkraft är faktiskt ett alternativ...även om det är jättefult i fjällvärlden med dessa snurror.

Sven Teglund sa...

Att cykla med dynamo.

Bert sa...

Torne-, Muonio- och Kalixälvarna är outbyggda. Två av dem har status Nationalälv.

Norra Sverige har i "alla tider" fått bistå det övriga landet med råvaror i form av skog, kraft, malm och människor. Så någon mer utbyggnad av vattenkraften i dessa trakter är inte att tänka på, enligt min mening.

Vi bygger nu en av världens största vindkraftsparker i Norrbottens inland (Markbygden) med tusentals vindsnurror.

Bygg vindkraft i södra Sverige. Det är ju där "marknaden" finns, och i snart sagt alla andra sammanhang är det ett axiom för att södra Sverige hålls högre än andra delar av landet.

Åh - Vad härligt med ett riktigt morgonutbrott. ;-)

Bert sa...

.. och så glömde jag ju förstås att berätta att jag hela tiden funderar på varför vi hela tiden ska ÖKA vår elkonsumtion.

Är det bara för att kraftföretagen ska öka sina vinster, eller....

Det är nog dags för ett uppror här, tror jag. Eller en revolt.

Cecilia N sa...

Jepp, fyra outbyggda älvar finns det. Och jag utgår från att de andra har namnen rätt.

Men Vindelälvens vatten går genom turbiner också, för nedanför Vännäsby, där Vindelälven rinner ihop med Umeälven finns Stornorrfors' kraftverk.

Läste förresten igår att Sollefteå kommun äger hälften i kraftverket mitt i stan. Så några miljoner stannar "hemma". Annars brukar ju inkomsterna skattas i Stockholm eller nåt.

Anonym sa...

Jag tror att vi måste bygga vindkraftverk över hela Sverige, och i mina ögon är de vackra.
Visst är det väl så att skönheten sitter i betraktarens ögon.
Tyskland, som till ytan är lite mindre än Sverige (har jag för mig) har över tjugotusen vindkraftverk medan vi har under tvåtusen. Här finns mycket att göra på utbyggnadsfronten.
Men helt klart också mycket att göra på sparandefronten.
Standby-funktioner, lågenergilampor eller ledlampor, isolering, men också nya energikällor som t ex solfångare och solceller.
Tycker PV

gunnar i vaplan sa...

Håller med PV helt o hållet. Vindsnurror är vackert och inger framtidshopp.

Vonkis sa...

Ett alternativ skulle ju kunna vara att dra ner på elkonsumtionen.

Ingela sa...

Jag kan inte se något fult i vindsnurrorna. I går upptäckte jag att den (för tillfället) nyaste vindparken i kommunen syns från milspåret. Bild kommer hos mej. Småskalighet är alltid bäst i alla sammanhang, även energiutvinning.

Jag kommer aldrig i livet att använda ordet "energiproduktion" eftersom det är ett missförstånd som begrepp, det går inte att producera energi. Utvinna och omvandla går, men inte producera.

Elisabet. sa...

Till er alla: ja, här används inte mycket el i onödan, så jag har inga som helst behov av att UTÖKA den biten, men säg det till fattiga människor i Kina som nu har chansen att komma upp till vår standard, det ska dras ner .., och håll igen på bilinköpen också!

Jämfört med kärnkraftverk tycker även jag att vindkraftverk är vackra, men inte vill jag ha dem runt husknuten ,-)

Att sätta upp dem till havs, tycker jag är en bra idé, men då klagar väl fiskerinäringen.