onsdag 23 mars 2011

På jobbet ...



Det finns saker jag verkligen beundrar när det gäller affären där jag arbetar.

Att det är en mindre butik - i alla fall långt mindre än där jag arbetade tidigare - hindrar inte den som är ansvarig inköpare att slå på stort .., att köpa hem stora mängder.

Alla som arbetar i butik vet att "mycket säljer mera".

Har du tjugo apelsiner för 12:95 i disken, så kommer inte kunderna att bli särskilt lockade.

Har du däremot gjort en stört - som på bilden - säljer du jättebra!

(Tänk på Hötorget i Stockholm! Vilket enormt arbete handlarna lägger ner på att få en fin exponering av sina grönsaker! Där kan man tala om m ä n g d e r .. och vilket färgspel!)



Likadant är det med vårblommorna.

Det tas hem mycket mer blomster än vad jag är van vid sedan tidigare, men hjälpas, vad människor handlar!

Allt detta står utanför entrén och dras in på kvällen (och ut på morgonen igen) och den som har god syn, skymtar en pall med toalettpapper också.

Till höger om dörren står ofta minst en, ibland tre, burar med vedsäckar.

Idag har affären haft besök av en kontrollant från Hemköp, som gör stickprov och ser efter hur det fungerar med datumkoll och allt sånt.

Det kan jag lova er, att man blir lite skakis i benen vid åsynen av den mannen, för hur lätt är det inte att missa ett utgånget datum bland tusentals varor!!

3 kommentarer:

Linda sa...

Åh vad inbjudande det ser ut med blommorna vid entrén! Helt klart en bra affärsidé :)

mossfolk sa...

Ja, hjälparns. Jag klarar ju knappt att hålla koll på utgångna datum i vårt eget lilla kylskåp...

Elisabet. sa...

LindaLotta: ja, gissa om man blir sugen på att handla blommor! Och inne, strax efter entrén, står en likadan sektion med inomhusblommor!

mossfolk: precis .., det är hur lätt som helst att missa ..,dessutom flyttar kunder ibland om bland varorna och då kan det hända en äldre vara hamnar bakom en nyare.