måndag 11 april 2011

Oväntat besök ...



Efter någon timmes räfsande av slänten (det känns ungefär som när man försöker kamma ut ett långt och tjockt hår ...), tappar jag sugen.

Ja, den ligger väl och skräpar nånstans under en av alla lövhögarna.

Och där kommer grannfrun, vars mage nu är rejält rund, promenerandes längs vägen med sina tre golden retrievers.

Småprat .., klapp-klapp-klapp ..."ja, du var fiiiin du ..., ja, du också!"

Efter en stund ansluter den äldre kvinnan, hon som går på evighetslånga promenader med sina två hundar - en dalmatiner och en brun labrador -.

Mera småprat.



Det är varmt ute .., varmaste dagen hittills .., och jag lämnar räfsan åt sitt öde.

Resten får jag ta ikväll när pv är hemma och det finns sopsäckar att tömma allt räfset i.

Medan jag står där, springer pElle över till det ljusblå huset och jag försöker få honom att gå hem, men icke.

"Fy skäms på dig ...! Kom genast hem!" säger jag ilsket.

Sur som ättika, blir han .., öronen vinklas bakåt och inte det minsta bryr han sig i matte.


En stund senare, när jag har vittjat postlådan och är på väg uppför backen, ser jag honom.

Jodå, han har gått hem, men bara när han själv hade lust ..., och nu sitter han där bland lila krokusar och tittar oskyldigt - men aningen skamset -på sin matte.

"Vad då ...? Skulle jag ha varit olydig .., nä, det tror jag väl inte!"

Men pElle vet minsann att det är just vad han har varit.

En halv minut senare kliver vi in i huset och upptäcker - till vår förvåning - , att från hallen kommer en vilt främmande kattmadame spatserande och hon är gråspräcklig och alldeles omåttligt söt, men får brått att ge sig av .., vips, har hon tagit ett skutt över gärsgården och är försvunnen lika snabbt som hon kom.

Kvar står pElle och undrar vad som hände.

6 kommentarer:

bettankax sa...

Tips till pElle. Han ska kanske inte lämna sina domäner obevakade.

Ibland händer det att jag också får dylika oväntade besök. Även om jag älskar katter får jag sudd på hjärtattack när en kisse kommer spatserande från hall eller sovrum.

Rexxie sa...

Hmmm, blev inte grannfrun irriterad när du klapp-klapp-klapp-klappade henne på magen?

:-)

Elisabet. sa...

bettankax: ja, matte får väl först och främst lära sig att stänga dörren, men det gör vi sällan när det är varmt och skönt ute ,-)

rexxie: ,-)

Nädu, på gravida magar får man inte klappa, det har jag i alla fall lärt mig ,-)

Gunilla sa...

Måste bara säga att jag tycker du skriver helt underbart. Det är så roligt att komma in på din sida och jag lämnar den alltid glad för vad jag läst, och förväntansfull på vad som ska hända nästa gång. Tack för det.

Steel City Anna sa...

haha, jag gillar kortet på den borttappade sugen :)

Elisabet. sa...

Gunilla: åååå, så rörd jag blir!
t a c k!!

Anna: ,-)