söndag 10 april 2011

Pressande ....


Hos Den Energiske Grannen råder minutiös ordning.

Ja, där finns knappt ett löv på den välskötta gräsmattan.

Som en "green" är den.


Hos pensionatsvärden och hans käresta (ja, man kan ju hoppas ...), råder en annan ordning.

Det vill säga .., det är lite hipp som happ med den varan.

Men idag, när jag känner mig så stark och lycklig och inte minsta lilla rubbning i systemet tycks finnas .., tar jag mig an slänten.

Först kånkas det på ris (från i fjolhöstas) och den högen förflyttas till en annan hög, en mer osynlig sådan, på kortsidan av huset. (Detta ris eldas sedan upp av pv .., ja, vi kan hoppas på en kylig sommar, så försvinner kasen ...!)

Som trogna läsare redan har insett, är detta sätt att röja en exakt kopia av inomhusstädningen.

Allt handlar om f ö r f l y t t n i n g.

Sedan blir det lövräfsning.

Det är förvisso himla vackert med olika sorters träd .., men .., nja, bok,- och eklöv är ett elände att få upp.

(Var glada ni malåvänner som läser här .., björk, rönn och asp är inte hälften så eländigt!)

Fyra högar har jag nu fått ihop, men ännu återstår mycket.

Och då menar jag verkligen m y c k e t.

Mellan varven passerar grannar och andra - mer okända människor -.

Det småpratas lite .., en av grannarna berättar att han och hustrun ska köra bil till norra Tyskland och bara ha det bra ., ja, dessutom har han hjärtflimmer och ska - efter tysklandsresan - läggas in på Lunds lasarett för undersökning, men just nu tänker han gå ner till lilla hamnen och se hur där ser ut.

En äldre kvinna kommer gående med sin whippet i koppel.

Å, så fin den är ..., och jag klappar hunden över ryggen och tänker att släthåriga hundar är det nånting alldeles särskilt med (just såna här), men det beror kanske på att jag är uppvuxen med sådana?



Hela tiden, medan jag räfsar eller paus-småpratar, håller pElle koll.

Han är min nästan bäste kompis.

5 kommentarer:

Hjortron sa...

Härligt att höra om fler som har satt igång med vårbruket!! Själv är jag livsfarlig då jag får en sekatör i handen! Idag har jag tagit nya pinnar till -vad nu uteplatsen heter med ett fint ord - vi säger "rondellen".Som ett pilstaket ska det vara där runt! Men väl ute i skogen måste jag röja "sikt-gator" - bort med grangrenar osv så det blir UTSIKT. När jag kapar grenar på pilar och sånt så resulterar det i en miljon nya nästa år. Smart??
Glöm inte ta magesium nu så ni ej får träningsvärk! Ha!
Nu savar björken - ska man inte fixa så man kan dricka björksav? Får googla! Ha det gott!

Elisabet. sa...

lifeblog: ja, pv sågade ju ner alla syréner på östra sidan i fjol (jag bad att vi skulle få lite utsikt från badrummet, men menade inte att han skulle kalhugga hela kortsidan!!), så där lär det komma upp många skott ,-)

Det är kul att gå med sekatören.

Jag har idag tagit bort mängder med slån. Det är hur vackert som helst, men jag avskyr taggiga buskar och träd!

Elisabet. sa...

Ps. Sen är det bra med taggarna när man ska bära bort eländet .., man bara tar en gren, så följer det andra med ,-) Ds.

Margareta Lundgren sa...

Jag har en stor ek på tomten och vi krattar aldrig. Vi klipper löven på senhösten så alla löv garanterat fått "skärsår". Då kan de inte virvla runt och torka utan dras ner i jorden. På senvintern, men inte alla vintrar, strör vi kalk över gräsmattan. Det har funkat bra så i 30 år. Hatar nämligen krattarbete och det gör maken också.

Elisabet. sa...

Margareta: vilket finurligt knep!!

Problemet är att här står träden i en jättebrant slänt och det går inte att klippa där, ja, man kan ju räfsa ner dem till slätnivån och ta det därifrån, förstås ,-)