tisdag 12 april 2011

Ungefär så här liten ...


... kände jag mig när Johanna sa att "Bodil vill prata med dig, Elisabet."

Bodil är chefens fru.

Så jag lämnade kassan och gick till fikarummet, där även chefen himself befann sig och Bodil frågade om jag ville ha kaffe och jag sa att nä, det behövdes inte.

Sen blev det en halvtimmes prat.

Om hur jag trivs i affären och med arbetskamraterna och inte minst med chefskapet.

Sånt.

Hela tiden satt jag nära fönstret - i hörnet - och jag snurrade den röda hemköpspennan fram och åter och en gång tappade jag den på bordet och alldeles solklart kände jag igen symptomen .,. en slags osäkerhet.

Och så fick jag svara på en fråga.

"Ja, gärna!" sade jag.

Så till den som undrar om man vid femtiosju års ålder möjligen kan få ett nytt arbete och till och med fast anställning, vill jag bara säga: ja, det kan man!

Bilden: bloggmadamen, hon med harhjärtat, är väl tre, fyra år och besöker för första gången fotografen i Malå, Åke Burwall. Håret är lockigt och ganska blont. Med tiden ska det mörkna rejält.

28 kommentarer:

Cecilia N sa...

Hurra!

Fast vi som läst i bloggen om kassörskan som trivs på jobbet med alla kunder och PLU-nummer är inte förvånade.

Och läraktig är hon också. Kan joxa tips och trav och rekommenderade brev till utlandet och en massa grejer, tidningsreturer och sånt.

Hoppas jag inte satt igen din mejlbox ...

Elisabet. sa...

Cecilia N: nejdå, den är inte alls igenproppad och jag flyttat alla till en särskild fönstermapp ,-)
T a c k!
Håller just på med morgondagens fönster - tog ett i högen -.

Ja, det känns skönt med jobbet.

Och jag bett att få en mer rejäl utbildning när det gäller posten. Där är det mycket att lära sig ...

Ingela sa...

Jag skulle också anställa dej om jag hade en affär. Eller en bokhandel eller second-handställe. Fast då fick du lova att inte trilla och "fara-ill-de" mera.

Elisabet. sa...

Ingela: nu blev jag VERKLIGEN glad, för du känner mig ju i alla fall ,-)

T a c k!

Men att jag inte ska fara-ill-me nå mer .., nja, he vet jag int om jag kan lova.

Ulrika sa...

Grattis!!

Men är jag förvånad? icke!
Du är en tillgång var som helst!

Kraaam!

Turtlan sa...

Grattis från mig med!

Jag gissar att Bodil kommit underfund över att det är bäst att haffa och anställa den där Bloggmadamen innan någon annan hinner före.

Så tror jag :-)

Nu åter till hockeyn.....

Mian sa...

Bamsegrattis!

Hjortron sa...

Grattis!

AP sa...

Grattis! Så kul! Och jag är inte förvånad. Du är den bästa på service!

UllaMona sa...

Grattis! Håller med alla de andra...jag är inte förvånad;-)

Anonym sa...

Stort grattis från mej med!!ellem

Lilla B sa...

Åh, så roligt! Grattis!!

Elisabet. sa...

Ulrika, Turtlan, Mian, lifeblog, UllaMona, ellem, Lilla B och inte minst AP (gulledej!): t a c k!

Gunilla sa...

Grattis! Du firar väl med tårta?

SoF sa...

Underbart!
Om arbetsmarknaden för personer i mogen ålder hör man ju bara elände. Härligt att läsa om ett positivt undantag.

Kanske på sin plats med ett:
G R A T T I S Elisabet!

Elisabet. sa...

Gunilla: haha .. nä, men en avocado och en banan! Och nu en kopp te.

SoF: det är fler än man tror som får arbete i den här åldern. Min äldsta dotters svärmor är över 60 och tror du inte hon hittade ett nytt arbete ganska snart!

Linda sa...

Vilket kap de har gjort - grattis till dem :)
Och bamsekram till dig! Min absolut bästa favorit-snabbköpskassörska :)

bettankax sa...

GRATTIS!! Men hur går det nu med vår affärsverksamhet??? KRAM!

Anonym sa...

Stor stor grattis!

Torun sa...

Tillsvidareanställning, minsann! Även jag gratulerar!

mossfolk sa...

Grattis!!! En sådan tur, tänker jag, för den nya affären att du flyttade till landet Halland och sökte jobb hos dem!

Anita sa...

Ja, vad är att tillägga...? Du är bäst, Elisabet. :)

Kram!

cruella sa...

Väldigt roligt - en fullträff för er allihop tror jag bestämt!

Elisabet. sa...

LindaLotta; ela, Torun (ja, tillsvidareanställd då ,-)), mossfolk, Anita och Cruella: tack! Nu är det ju inte någon hjärnkirurgitjänst jag har fått ..., ni behöver inte ta i så våldsamt, men tack ändå.

bettankax: vi kanske kan ha den vid sidan om ,-)

(Det är så att bettankax och jag själv har pratat om att vi ska bli begravningsentreprenörer och ordna fina och personliga begravningar och vårt kontor ska vara varmt och inbjudande, rent av ombonat, på gränsen till att sörjande ska känna sig välkomna ....,-)

Helen sa...

Grattis!! Du är så duktig!!

Kram!

Evas blogg sa...

GRATTIS!!!!!

Anonym sa...

Även jag instämmer i
GRATTIS-kören!
Kram/Solbritt

Anonym sa...

Oj vad kul!!!! STORT GRATTIS/Babsan