tisdag 14 juni 2011

Konsten att vara ledig ...


Vad det handlar om är förstås att hitta nyckeln till ett .., förhållningssätt.
Att inte alltid tänka på arbetet.
Att lära sig sudda ut alla såna tankar när man är ledig.
Det är vad det handlar om.
Nyckeln på bilden hängde i en hall i ett litet vitt hus i Tommarp, på Österlen.
Jag var där tillsammans med Husletarmannen, han som letade och verkligen fann ett hus.
Det var då det.


I vanliga fall är jag alltid ledig måndagar, men nu, med nya sommarschemat, har mycket ändrats. Nu, i alla fall den här veckan, är det onsdag som gäller.

Och lite underligt känns det ..., det blir liksom nya rutiner på jobbet.

Det är lugnare än vanligt och jag passar på att fråga Lena om olika situtationer som kan uppstå när det gäller posthanteringen och jag beställer hem Postogrammen (som höll mig vaken vid fyratiden i natt), frimärken och förfrankerade paket, batterier och det som glömdes bort bland läkemedlen.

Och lär mig skriva ut små etiketter!

Andra har fullt upp!

Mattias tömmer stora grönsaksdisken och rengör den från topp till tå .., allt tas ut och sedan blir det ommöblering och riktigt fint .., och efteråt fika och då upptäcker vi att den rara Emmeline bjuder på hemgjord rabarberpaj (som är himmelskt god!) och klockan ett kommer Johanna nr 2 (av fyra), en sprallig och pratglad tös från Göteborg som direkt tar ett skutt in i mitt hjärta och jag tänker, när jag kör hemåt, att det är inte klokt så många fina arbetskamrater där är!

Och nu är det eftermiddag och jag har en helt ledig dag framför mig!

Men var är pElle ....?

Han, som alltid brukar möta mig när jag kommer hem, lyser helt med sin frånvaro.

3 kommentarer:

Cecilia N sa...

Jag blir ju orolig när du skriver så om pElle. Du måste berätta när han kommer hem!

Elisabet. sa...

Cecilia N: han är hemma och mår bra ,-) Men tack för omtanken!

Cecilia N sa...

Tack! Då kan jag sova gott i natt.