tisdag 20 december 2011

Olikheter ...



I P1 i morse lyssnade jag till en intervju med en man som ansåg att Nordkorea var det närmaste paradiset man kunde komma på jorden.

Ungefär så.

För den som - likt undertecknad - aldrig har velat gå i Samlad Tropp; som inte för sitt liv ville vara med i skolans luciatåg .., som inte alls ville dansa runt midsommarstången när pappa tjaaatade och sa ..."men kom nu, det är sååå roligt så!" ..., och inte ville gå i prydligt led till midsommarfirande i Steninge, men okej då - gick längst bak nästan -, för en sån människa är Nordkorea skräckväldet personifierat.

Och när jag skriver detta, slår det mig att dom här känslorna säkert är genetiskt betingade.

Min mormor ville absolut inte hamna på åldersdomhem och låtsades under lång tid att hon faktiskt hade skickat in en ansökan om boende på hemmet i Vilhelmina, och när det hela uppdagades ..., och hon väl hamnade just där, berättade personalen att hon, mormor, ofta satt för sig själv en bit ifrån .., ja, när det var gudstjänst eller andra samlingar.

Jag ler för mig själv när jag skriver om mormor.

Och när jag tittar på den här filmen ..., då ler jag ännu mera.

Tänk, om jag hade vuxit upp i Nordkorea!

Då hade jag kanske blivit inspärrad!

8 kommentarer:

mossfolk sa...

Det hade förmodligen jag också. Mest för att jag absolut inte har någon taktkänsla och således hade varit som en pajas i troppen...

Elisabet. sa...

mossfolk: i Malå var jag med i husmorsgymnastik! Det tog mig en termin att lära mig rörelserna .., sen byttes musiken ut och då gav jag upp ,-)
Så jag hade förstås hamnat i arbetsläger om jag skulle ha varit i nordkorea! Eller avrättats, rakt av.

Carina sa...

Jag vill bara följa med strömmen om min väg råkar vara åt samma håll.

Elisabet. sa...

Carina: så kanske det är för oss alla ..., om man tänker efter. Även för mig? Men jag har förfärligt svårt att vara med i stora sällskap .., aldrig i någon förening, t.ex.

Turtlan sa...

Ingen föreningsmänniska här heller. Jag var det mer förr men det har liksom runnit ut i sanden.

Märkligt land det där. Folk paraderar med vapen och exakt likadana skor men brist på mat råder.

Man undrar vad som ska hända där borta nu. Med kärnvapen och allt.

Elisabet. sa...

Turtlan: det är inte klokt, helt enkelt. Men säkert grät människorna av äkta sorg .., är man hjärntvättad sedan unga år så .? Gapskrattade åt Kim Jong Ils bluff om att han slagit tolv hole in one på en golfrunda!

cruella sa...

Hjärntvättade - ja. Men de sörjer högljutt även för säkerhets skull så klart. Det verkar ju misstänkt att inte sörja och man vill inte få ögonen på sig. Och massreaktioner ska inte underskattas. Jag läste om en svensk kvinna som varit på OS i Berlin 1936 och till sin egen fasa och förvåning i folkmassan höjde sig arm och skrek som alla andra.

Elisabet. sa...

Cruella: pv sa samma sak ..., det gäller nog att skvala på ordentligt!
Och detta att påverkas är inte svårt .., jag har alltid sagt att jag är evigt glad att jag inte var med på hitlertiden, jag som lätt rycks med och jag räckte minsann också upp en hand - på ett väckelsemöte - ,-)