tisdag 6 mars 2012

Besök i Trollskogen ...


"Känner du Solveig ..?" frågade nån ur sällskapet, den där dagen när jag satte mig i bilen för att åka från Sälen till en liten stuga mitt ute i skogen, inte långt från Vansbro.

"Nej, inte så att jag har träffat henne, men det känns ju ändå som om man är bekanta ...", svarade jag.

Och så åkte jag iväg .,. passerade en hel drös med småbyar och Västerdaläven var delvis isfri och låg där och glittrade och så rent ofattbart vackert var det!

Vägbeskrivningen var exemplarisk.
"Nu är det nära ...!" stod det och det stämde på pricken.

Och rakt in i rena, rama trollskogen körde jag och vägen var isig och hal och så .., mitt i alltihopa, dök huset upp och där var andra småstugor på tomten och där var också Solveig - "Lifeblog" - och hennes Roland.


Solveig är född i trakten av Arjeplog, alltså inte så långt hemifrån och det kändes hemtamt med den såååå typiska artjeplogdialekten!

Här är hennes hand.
Hon har vänster tumme upp och när hennes gubbe ska säga vad som är hennes mest framträdande egenskap, säger han att hon är envis.


En av alla stugorna på tomten.


Knappt hade jag hunnit innanför dörren förrän Solveig började grädda våfflor.
Till detta bjöds syrlig (och ljufvligt god) hjortronsylt och vispad grädde.
Kokkaffe, dessutom.


Här, vid köksbordet, satt vi.
Utanför fönstret flög småfåglarna av och an och på marken satt en ekorre och åt frukost.
Möjligen lunch.


En slags ateljé har hon också, den oerhört kreativa madamen från norr.
Där såg jag det här kortet som hon tycker så mycket om.
Det kunde ha varit pElle.


Förutom två katter, finns i familjen även en skock höns!
Och när jag idag pratade med Solveig, fick jag veta att det tillkommit femtiofem nya hönor - alla hämtade från trakten av Avesta -!


Ett fasligt kacklande blev det när dörren öppnades och hönsmadamerna upptäckte en helt främmande och anoraksförsedd kvinna!

Notera fru Höna som har egen lägenhet lite uppe till höger.


I lilla rummet nära köket, lekte solkatter mot väggen ...


Och på skrivbordet låg en inköpslista ....


Flera fotoböcker har hon, den filuriga Solveig!
Ni vet, såna där som man kan göra själv, via någon framkallningsfirma.
Och jag satt och bläddrade och förundrades .., såväl text som bilder var typiska för den här bloggerskan.
Ja, det vilar ett slags lugn över bilderna.


En skogstjärn eller möjligen en sjö .., och dimma.
Då kan det bli så här vackert.


Målar gör hon också och i ateljén hängde olika alster.


Alltid med naturen som motiv!
Vackra - vackra!


Och där fanns gamla tidningar och kort och urklipp av sånt som Solveig vill ha kvar.

Innan jag åkte därifrån, bjöds det på hemlagad soppa (potatis & purjolök) och så varm om hjärtat och så glad och tacksam kände jag mig efter det här härliga besöket hos ännu en bloggvän.

I bagageluckan fanns då två stora fågelholkar, förfärdigade av den händige Roland, samt en låda med olikfärgade ägg från husets höns!

Än en gång .., stort t a c k för ett så himla härligt besök!!

4 kommentarer:

Turtlan sa...

Vilket härligt ställe! Utan tvekan värt milen i bilen.

De där äggen, hur smakade de? Gissar utan tvekan kalassupergoda??

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, och annorlunda i färgerna! Somliga var nästan ljust blå!

Evas blogg sa...

Vilket härligt besök du gjort! Kreativa människor är alltid uppiggande att umgås med.

Hjortron sa...

Tack för ett så fint reportage från oss!!
Det var så mycket som jag inte hann visa dig - men vi ska väl ha nåt kvar!?
De nya hönsen har ett annat hönshus att residera i - ifall nån är rädd att de får det för trångt ...
Kram från oss i skogsgläntan!