torsdag 8 mars 2012

Idag ...


Den som har tillbringat många år i Skåne, vet att inte ta ut glädjen i förskott.
Ja, jag har till och med sagt att det är allt det här ombytliga med vädret som gör att skåningar tar det mesta med "knusende ro".

Ena dagen nästan försommar - nästa snöstorm - !

Alltså bestämmer jag mig för att ta det som det kommer.

Tids nog blir det vår.


Och jag har harry med mig och går ner till havet och snön dämpar ljuden .., alldeles tyst är det.
Ute till havs simmar gräsänder, två svanar och några ejdrar.
Snön är så där perfekt som till snögubbetillverkning.

Och harry hittar samma fågelvingar som tidigare och springer runt-runt-runt och kastar dem i luften .., vingeparet sitter ännu ihop och har förmodligen tillhört en trut eller fiskmås?


Sen hemåt igen.
Ute vid fågelbordet är det trängsel .., koltrastar kalasar på skivade äpplen .., där är skator, blåmes, talgoxe, en ihärdig nötväcka .., och nu och då (men sällan) - domherrar -.

Idag såg jag dessutom en pytteliten fågel, nästan den minsta jag har sett och inte en aning har jag vad detta var?
Gråaktig, lite spräcklig.

Mian eller Jan .., ni borde vara här nu!

6 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Trädlärka kanske..?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4dl%C3%A4rka

Elisabet. sa...

gunnar: kanske ...? Men dom här ser ännu mindre ut, framför allt KORTARE i kroppen. Ska försöka fånga någon på bild.

Anonym sa...

En gärdsmyg kanske.

Anne i Mantorp

Bert sa...

Gråsiska, månne.

Mian sa...

Tror som ovan: gråsiska eller gärdsmyg (som är mer åt det brunare hållet).

Elisabet. sa...

Till er på slutet: nej, absolut inte Gärdsmyg, den känner jag igen på stjärten, men gråsiska kanske .., jag såg inte huvudet så noga, det tycks ska vara nånting rött där+