torsdag 8 mars 2012

"Hallå, hallå ...!"

I flera veckor har mitt högra knä krånglat.

Allt började med att jag en kväll råkade vrida knäet lite olyckligt och sedan blev det bara värre och värre.

Veckan innan jag åkte på semester, var jag nästan låghalt på jobbet.

Knäet var straaaamt och det gjorde djävulskt ont att böja och sträcka ut.

I Sälen blev det ännu värre.

Under stafettvasedagen gick jag med skidstavar som stöd.

Att åka till akuten för en sån sak, nä, det gör jag inte, däremot ringde jag till Hässleholms sjukhus och bad om att få en telefontid med den danske läkaren som satte in min knäprotes.

Inte för att ett telefonsamtal skulle råda bot på eländet, men kanske skulle jag få en liten "hint" om vad som möjligen felades, eller skulle jag själv kunna göra nånting för att få det hela på rätt köl?

Det var den 28:e februari som jag ringde ortopedmottagningen.
Jag förväntade mig absolut inte att få ett samtal samma dag, men kanske, kanske någon gång under veckan.

När vi kom hem igen till landet Halland, låg i postlådan ett brev från ortopedmottagningen i Hässleholm, med följande text:

"Tid är reserverad onsdagen den 28:e mars för telefonkontakt med doktor Sören Toksvig- Larsen. Ni kommer att bli uppringd under eftermiddagen."

Det kan man kalla för snabba ryck.

Eller inte.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Idag har jag läst om din Anna i Norran. Hon är vardagsprofilen och även du nämns!Har inte kollat om det finns i nätbilagan. ellem

Elisabet. sa...

ellem: snälla .., kan du inte spara den artikeln och skicka ner den? Jag håller portot!!

Anonym sa...

Glöm inte att du måste ha min telefon den dagen, det är det numret de kommar att ringa på.
Puss
Helt anonym

Anonym sa...

Den där anonyme pussaren ovan är en härlig figur....filur.....
Ja naturligtvis måste något göras åt ditt knä.....på något sätt? Tyvärr långt till 28 mars....
Kram från Eva i Tyresö

Turtlan sa...

Mitt i mellan säger jag.

Värre finn men också bättre.
Beror ju på schemat är en vanlig kommentar. Bäste dr kan ju vara kompledig och sånt där som doktorer är av och till.

Anonym sa...

Jag skickar artikeln imorgon! Men portot står jag för såklart. ellem

Elisabet. sa...

Turtlan: jo, det förstår jag också, men när man ska vänta en månad på ett telefonsamtal som tar max fem - tio minuter (vi har talats vid förut), då kan man lika gärna vara utan det samtalet ,-)

Eva: ja, det är ett elände det där med knäna ,-)

Turtlan sa...

Håller med Dig helt!
Det hela beror på mottagningens organisation och vilja att lösa sånt här. Vården kan / är stelbent många ggr! ( hö hö stelbent *L* )

På mitt ställe får patienten en tfn tid samma dag eller som max några dagar senare. Så har vi valt att lägga upp det.

Vården måste ju tänka på vem de finns för men det tänker inte alla i vården på.