torsdag 15 mars 2012

Och alla ville dom gifta sig ...


Idas vänstra hand.
För övrigt har hon vänster tumme upp.

Alldeles innan jag ska tacka för mig och köra hem, tvärtittar jag in i personalrummet.
Där sitter vad jag tror är någon nyanställd, men det visar sig ju vara Ida, dotter till Anne-Marie i charken!

Ida är nyss hemkommen från Uganda, där hon - tillsammans med klasskamrater och lärare - har tillbringat fyra hela veckor.

I vanliga fall läser Ida maskinentreprenad/teknik-linjen på Kattegattgymnasiet i Halmstad, men nu har hon och klasskamraterna (dom går sista året, Ida är 19 år) praktiserat på en Scaniaverkstad i Uganda av alla ställen på jorden.

Uganda!

(Själv praktiserade jag på Folktandvården i Malå!)

I verkstaden reparerades lastbilar och bussar.

"Men hur var det ...?" frågar jag häpet.

Jo, Ida är alldeles lyrisk över det vänliga bemötandet från kollegorna i Uganda.

"Dom var nästan sjuuukt vänliga och man kände sig sååå välkommen och omhändertagen!" säger hon leende.

På verkstaden arbetade endast två kvinnor (kontor och reception), ja, och så fanns där en kvinnlig städerska, de övriga var män och alla ville dom gifta sig med en blond, blåögd kvinna.

Ojdå, kära nån!

Jag frågar hur hon och de övriga bodde?

"Vi bodde på ett ställe för back-packers .., Red Chilli Hideaway och det var hur bra som helst!" säger Ida.

För övrigt är hon Stenbock, yngst av fem syskon och om hon själv ska säga vilken egenskap som är hennes mest typiska, så säger hon ..."jag är envis, det är nog efter morfar".


Den här arbetsdagen har bara susat iväg.
Säkerligen har jag bakat för mycket bröd .. men det må vara hänt.
Och jag har varnat Alex inför morgondagen, då det är hon som ska ta emot mejeribeställningen.


I fikarummet har Lena ställt en liten påskgrupp - som hon själv förfärdigat -.

Det är tur att det finns såna som Lena på olika arbetsplatser .., såna som kommer med hemkokt marmelad eller smarriga chokladkakor, som ställer en liten vas med snödroppar på bordet, eller som nu; pyntar lite, ja, bryr sig om, helt enkelt.

Ja, alla arbetsplatser borde ha en egen "Lena".

1 kommentar:

anna of sweden sa...

Uganda! Det låter spännande. Och avancerat för en gymnasieklass.