torsdag 29 mars 2012

Nytt och Modernt ..



Nu ska jag förklara vad jag menar.

Med det vanliga programmet, där lade jag in bild, skrev bildtext - och det kunde vara flera rader just under bilder - och sen fortsatte jag med vanlig text.

Flytta bilderna gjorde genom att gå in i html-delen, markerade, klistrade och klippte in.
Jag ökade även storleken på bilderna där.
Att den biten är enklare här, att välja storlek, ja, men det inser jag.

Men .., när jag börjar skriva under bilden, då hamnar texten inte alls där JAG har tänkt mig, den flyter iväg lite hur som helst,.

Går jag in i html-programmet och tittar, får jag en mindre chock, där ser allt annorlunda ut .., det är som en enda lång gardin i Stadshuset!

Den här texten började längst till vänster, kanske tre cm under bilden av töserna på Sergels Torg.
Om jag nu klickar på publicera, så ser det ut så här....

Men nu blev det så som jag ville ha det...?
Nu förstår jag ingenting! 

11 kommentarer:

Bert sa...

Elisabet: använd fliken "skriv".

Klicka på bilden så att den "gråfärgas". En liten avlång ruta dyker upp där det finns olika val: Vänster - höger - centrera etc. Dessutom finns en liten rubrik "Lägg till bildtext". Funkar utmärkt och hamnar på rätt ställe.

Bert sa...

Fast nu inser jag att det inte var svar på din fråga...

Men i samma redigeringsläge "skriv" kan du klicka på bilden och fösa den dit du vill. Lite knepigt kan det vara för den hoppar gärna före eller efter den textbörjan man vill att den ska stå vid. Men trägen vinner.

Elisabet. sa...

Bert: jo, men det vet jag .., det har jag gjort också!

Men bildtexten, som jag vill ha kanske tre rader - men korta - och ovanpå varandra, hamnar absolut inte rätt ,-)

Dom glider liksom iväg.

Anonym sa...

Ja visst är det väl för djävligt. Kan man skylla på regeringen???
PV

Bert sa...

Märkligt. Hos mig funkar det alltid med bildtexter. Även på tre rader. Är man i det läget, så är det ju bara att ta "vagnretur". Haha - om du kommer ihåg vad det stod för.

Anonym sa...

Å jag är bara imponerad av att du alls får ihop det med bilder text o allt!! Åsa

Tankevågor sa...

Men så där var det för mig också ett tag....minns inte hur jag fick ordning på det.
Tänkte först ge dig samma råd som Bert men det är ju inte det du menar inser jag också.

Hoppas det håller i sig nu och fortsätter att bli som du vill....annars får vi väl ta och skriva ett brev till regeringen. ;-)

Bloggblad sa...

Jag försöker inte ens förstå... fina fötter!

Hjortron sa...

Du har då både fin text o fina bilder - det är huvudsaken att det "kommer in" -
Läste din jättefina krönika i Handelsnytt idag! BRA!- Harry - vilken ras är det egentligen?
-
Regeringen ska man skylla allt på ...

Elisabet. sa...

Till alla: problemet för mig är just att få texten där jag vill ha den. Och ni skulle se hur det ser ut i HTML-varianten .., å, som ett KAOS!!!

Jag ska ta bilder i morgon ,-)

Och nu ska jag författa ett brev till Regeringen ,-)

mossfolk sa...

Jag har inte vågat klicka på den där länken där det står att blogger ska göras om i april. Tycker att jag just har börjat förstå mig på det de gjorde om förra gången...