fredag 27 april 2012

Några ögonblick mitt i det som är livet ...


Den här "appen" som heter Hipstamatic .., den gör bilderna helt annorlunda.

Ja, jag vet att så här ser inte verkligheten ut, men vad är verklighet och inte ..., det kan man ju fundera över.

Jag tycker - helt ärligt - att det är läckert.

Det blir som en annan dimension.

Eftersom mobilskärmen är bedrövlig när det är skarpt solljus, så vet jag då inte vad jag ser för motiv .., utan får liksom höfta till bara.

Så här blev det i alla fall när vi var ute på promenad, harry och jag själv.

Vid det vita - relativt nybyggda huset - det som inte syns men som ligger alldeles på vänster sida - ungefär vid klockan 9.00 på bilden -, ser vi pensionären Christer arbeta med att lägga sten och vi blir stående en stund och surrar lite om allt möjligt.

I Den Vanliga Verkligheten ser det ut så här.
Christer är kund i affären och frågar om jag har läst artikeln i Hallands Posten från igår, den som handlade om just den här familjens sätt att slippa ogräs .., och nej, det har jag inte, men jag ska verkligen försöka få fatt i ett exemplar.

"Och titta här Elisabet.., titta, så mycket avenbok som har planterats, du vet avenbok, det är det senaste, alla vill ha det!" säger Christer.

Och Christer låter harry hälsa och klappar honom på huvudet .., - klapp-klapp-klapp -, och ja, lite så.

Längre fram längs vägen flyger tofsvipor av och an och skriiiiar så där som bara dom kan och jag har harry i koppel och tänker att dom nog har ägg eller ungar på gång, så det blir lite småprat även med dem.

"Ja, ja .., jag ska inte släppa honom .., ni kan vara alldeles lugna!" säger jag gång på gång.

Sen går vi hemåt igen.

Det var allltså den här artikeln som Christer pratade om.
Det unga paret som fick hur många gamla HP som helst (närmare bestämt 1800 exemplar) och som nu använder dem som en slags marktäckare - fast i det undre lagret - och längst uppe ligger en slags flis eller bark.

4 kommentarer:

cruella sa...

Då är vi hippa och inne i vår bostadsrättsförening på Södermalm (ja så klart!) för vi har avenbokhäckar på innergården!

Tankevågor sa...

...och i vår bostadsrättsförening är vi väl helt ute då som bara har två syrener utanför porten. Ingen avenbok så långt ögat når.

Tycker det blev en häftig bild på något vis med den där appen. det blev nästan som en målning/tavla.

Elisabet. sa...

cruella: ja, det var förstås inte oväntat att ni på Söder skulle ha avenbok ,-)
(Fast det visste jag ju inte .., att det var så populärt!)

Tankevågor: det tycker jag med ,-)

Evas blogg sa...

Vilket tips! Avenbok, ska lägga på minnet. Snygg bild!