torsdag 26 april 2012

Ungefär så här ...

...  ser det ut här i landet Halland, i alla fall i trakten kring Stensjö.

Överallt prunkar stora sällskap med vitsippor! 

Just idag ösregnar det och himlen är gråmulen och för ovanlighetens skull får moppen vila i garaget. 
Igår - det regnade då också - var jag dyngsur när jag kom till affären och håret var lockigt och jag var rejält "hurven". 

Senare på kvällen - vid kvart över sju när jag moppade hemåt - var luften ljummen och även om något av duggandet fanns kvar, så var det alldeles ljuvligt ute och dofterna framträdde ännu mera och singlade sig rakt in i hjärtat! 

Det är nånting nu som doftar på ett alldeles särskilt sätt och jag blir inte klok på vad det är!

Ajöken, sa fröken ..,. nu är det dags att göra sig i ordning.

7 kommentarer:

Cecilia N sa...

Bilden ser ut som den i Vår i Bullerbyn som jag växte upp med.

Anonym sa...

Vi ska åka ner till Värmland imorgon. Hoppas det är lika vitt där. ellem

cruella sa...

Speciella dofter så här års: Balsampoppel tänker jag på! Det tog åratal innan jag begrep att det var det som doftade så kryddigt och starkt på våren:-)

Elisabet. sa...

Cecilia N: bilden är från i fjolvåras .., ännu har björklöven inte visat sig här .., det är kanske närheten till havet som fördröjer det hela ...? Men vitt av sippor, det är det ,-)

ellem: idag är det underbart ute! har suttit och tittat i Dagens Industri (bättre än man tror) och DN .., allt medan harry legat på gräsmattan och rullat runt av glädje.

cruella: ingen aning vad det kan vara .,. kan nässlor dofta, tro ...?

cruella sa...

Hur doftar det då?

Elisabet. sa...

cruella: om du hade suttit här nu, hade du hört mitt gapskratt - då, när jag läste din kommentar -!!

Ja, hur beskriver man en DOFT?

Om jag säger att det doftar vår .., så säger det ju rakt ingenting.
Det doftar inte jord .., det är nånting annat.

Jag ska försöka sätta namn på det när jag går ut nästa gång ,-)

Cecilia N sa...

Nässlorna tror jag doftar lite syrligt.
Balsampoppel luktar gott! Alltså gott som luktegott som deodorant eller schampo eller så.