onsdag 16 maj 2012

Dagens fönster ...

... kommer från Turtlan som är på vift igen.

"Så här fin vy och miljö är min frukostutsikt idag.

Valde att sitta i en del av frukostmatsalen med stora fönster ut mot ån.

Känns så lyxigt med en liten sovmorgon och sen en lång hotellfrukost med DN som sällskap.

Nu dags att bege sig till den tillfälliga arbetsplatsen här i staden Eskilstuna.

Hej från mig."

Elisabet säger: ni anar inte hur många gånger jag har frågat kunder från just Eskilstuna om dom är från Västerbotten? Ja, hur många gånger som helst! 

1 kommentar:

SoF sa...

Brukar du titta på programmet svenska dialektmysterier med Fredrik Lindström?

Där fick man förklaringen till att den lokala dialekten på vissa ställen låter som norrländska.
(just i det programmet tror jag att han besökte ett par bröder på nån ö, nånstans i mitten av Sverige..?)

Å det hördes tydligt.

Jag tror att han förklarade det med att det var så vi alla talade för länge sedan, men att det nu bara finns kvar på enstaka ställen i landet, förutom Norrland då.

Längre söderut antar jag att det talades en annan dialekt, men jag kommer inte riktigt ihåg vad han sa.

Detta med att det fanns spår kvar och att det faktiskt talades på detta sättet i mycket större delar av Sverige än just i Norrland, tyckte jag var väldigt intressant.

Så jag förstår att du uppfattar någonting i Eskilstuna-dialekten som minner dig om din egen.

Tyvärr finns inte det avsnittet kvar på SVT Play - tror att det kunde varit kul/intressant för dig att se.

Varma hälsningar!