tisdag 15 maj 2012

Ja, jag tycker om maj månad!

Och jag tycker sååå mycket om bordet som pv tvärgjorde. 
Titta, nu har vi två sittplatser på altanen och jag sitter hellre vid lilla bordet och har blommor intill mig!
På spaljén klättrar vildkaprifol, den som i fjol inte alls ville ta sig. 
Kanske blir det bättre i år?
Det är inte bara maj månad jag tycker om; även vildkaprifol! 
Vilken underbar doft när den blommar!

Men det finns annat som tar sig.....
Humlen!

Spireorna köptes för två år sedan på Åbergs Trädgård i Ystad.
Minns jag rätt kostade dom 49 kronor per buske och dom var ganska små.
Här i Halmstad fanns likadana buskar för det tredubbla priset.
Kanske hade jag inte tänkt på hur höga spireorna blir .., dom döljer snart krukblommorna där bakokm, men det löser sig väl.

10 kommentarer:

Christina sa...

Så frodigt och inbjudande det ser ut, jag tycker det är fint att spireorna ser så där lite vilda ut i växtsättet...och så humlen, den måste du ju trickfilma en solig dag :-) 'iMotion HD' blink, blink!

Elisabet. sa...

Christina: ja, *blink*, *blink* du ,-))))
Jag tycker sååå mycket om humle! Det gör däremot inte husets herre ,-)

Cecilia N sa...

Och vår kaprifol dog för några tuffa vintrar sen. Ett litet liv syntes men det dog i nästa vinter.

Köpa nytt? Jo, men först ska man nog måla väggen där ... Den är inte målad sen -93 ...

Men jag saknar den om någon månad.

Elisabet. sa...

Cecilia N: mot husväggen i Ystad växte - och växer nog ännu - en jättelik kaprifol! Var gång man passerade kom doften singlande in i hjärtat! Det äg väl nåt sånt jag drömmer om ,-)

Jessica sa...

Jag har tänkt plantera kaprifol, men det har hittills inte blivit av.

Det ser jättemysigt urm och PV+s lilla bord blev ju jättebra :)

Elisabet. sa...

Jessica: går man ner till havet, ser man hur mycket vildkaprifol som helst som slingrar sig runt trädstammarna.DÄR växer det sååå bra ,-)
Men inte hos mig!
Har ni vägarna förbi någon gång, så är ni välkomna att ta en fika ute på altanen! Bara så du vet.

Jessica sa...

Ja, det vore på tiden att man begav sig neråt i landet nån sommar ;)
Som längst har jag varit till Bräkne Hoby för några år sedan. Jättefint var det.

När jag tittar på dina bilder känns det nästan som utomlands ;)

Jag skulle mer än gärna ta en fika på er altan! :)

Anonym sa...

Skräckfilmsscenario? Mörk natt... Omslingrad av humlen... Kvävd till döds.... ;) ellem

ab sa...

Åh, vad skönt det ser ut! Vad fint ni har det!

Elisabet. sa...

Jessica: ,-) Ja, ni är välkomna!
ellem: nejdu, tack ..., humlen är såååå fin!!!

ab: ja, det är fint, men nu funderar pv att byta ut brädorna på ena gaveln .., det behövs, färgen är oerhört sliten, ja, träet också.