tisdag 15 maj 2012

Ledig dag ...

Tid hos tandläkaren i Helsingborg kl.11.00 pip.
Fint väder. 
Allt klarare himmel ju längre söderut jag kommer. 
Det tar ungefär en timme att åka från Stensjö till Helsingborg och jag väljer fel infart och kommer nu plötsligt söderifrån - men känner igen mig från tiden med den lurvige - "jaha, det var här man körde!" .., hittar ledig parkeringsplats på torget nära Knutpunkten och stiger in hos tandläkaren tjugo i elva. 
Hinner läsa några sms, men ingen tidning.

Jag vet att jag har bitit sönder en fyllning och en bit av en hörntand, men annars är det okej.
Livet med eltandborste har helt förändrat min tandstatus!
Mellan varven pratar tandläkaren Birgitta och jag själv om London. 
Hon har nyss varit där och själv ska jag dit i september tillsammans med barnbarnet Emma.
När jag är klar, plitar Birgitta ner några tips .., att åka kanalbåt från Camden är helt underbart! säger hon, och sen kan ni besöka glassfabriken där man går i land .,. "det är som att komma till en kemisal, där används flytande kväve och det är hur kul som helst!" säger hon leende.
Slutnotan för tandläkarbesöket hamnar på två tusen kronor.

Inte ett dugg orolig är jag för tandläkarbesök - alla rotfyllningar har botat min skräck - värre än så kan det inte bli (minns sjukhusbesöket i Athen och den djävulska smärtan!), men detta att med ultraljud ta bort tandsten runt hela munnen .., ååååå, detta är förfärligt .., det är som att dra med naglarna längs en lerkruka! 

Sen hemåt.
Handlar i Haverdal ., pratar med Alex i kassan .., ser kossorna på höger sida av vägen.

Nu är det inte långt kvar, kanske hundra meter tills jag ska svänga vänster. 
Överallt blommar slån och rhododendron och syrénerna knoppas allt mer för var dag!

"Adressbok och badtofflor .., vankas en resa, tro?"
Tar en titt i postlådan och fylls av glädje! 
Förra veckan kom ett paket från Lena i Gävle (den härliga tvålen använder jag nu dagligen!) och idag kom ett kuvert med två inköpslistor, frimärken och ett härligt kort som visar fåglar i Östergötlands skärgård.
I köket använde jag igår en grönvit grytlapp från den här madamen .., i rabatten blommar den där växten som jag aldrig lär mig namnet på - från Mian - och på arbetsbänken ligger skogsnävefrön och väntar på att bil planterade, även detta från Mian! 
På väggen hänger akvareller målade av Eva på Frösön. 
I slänten, på ett träd, sitter fågelholken som var en present från Solveig i Vansbro! (Lifeblog).
Så där fortsätter det. 
Det finns inte ord tillräckligt för hur rara och generösa ni bloggvänner är! 
Från hjärtat: t a c k!

Annes inköpslista.
Här råder ordning och reda.
Man skriver upp det man ska köpa hem, allt efter hur det är sorterat i butiken.

 
Här är kortet .., nu ska jag lära mig alla fåglarna. att jag ska! 
Och jag gör kaffe och sätter mig ute i solen .., harry skuttar runt på gräsmattan och leker med pinnar och krukor av svart plast - inget är så roligt som detta - och det blir småprat med grannarna och sädesärlan vippar omkring och fångar små, små flugor och en skata flyger förbi.
Att vara ledig .., det finns nog inget bättre här i världen, tänker jag.










14 kommentarer:

Christina sa...

Jag tänkte på dig häromdagen när jag läste om Ulf Lundkvist(han som gör så roliga skämtteckningar i bl a DN du vet)och att han samlade på inköpslistor precis som du.

Elisabet. sa...

Christina: och så länge jag lever och har minnet i behåll, kommer jag att tänka på dig var gång jag ser - eller hör - ordet "dumpling" ,-)

Mian sa...

Fröna är från ängsnäva... om vi ska vara petiga :-)

Vad är det för växt som blommar (som du fått av mig), ser den ut?

Elisabet. sa...

Mian: skrev jag att en blommar? Det är nånting som heter retard i slutet eller nåt sånt? Jag ska ta en bild så får du se! Kanske nån klematis?

Anonym sa...

Min medicin heter Durbis retard; det är inte den du tänker på väl?
PV

SoF sa...

Tack för titt-in!
Javisst är den väl helt bedårande söt. :)

Varma vårhälsningar!

Anonym sa...

Nu har jag fått mig ett gott skratt igen!
Det är ju inte så helt enkelt att komma ihåg vad allt det nya man träffar på heter. I alla fall inte nu när man är i teflon- och reparationsåldern.
Därav har jag inköpslapp efter kundrundan för här är affären hiskligt stor och det är inte ett dugg kul att få knata tillbaka efter sånt som är glömt.
Anne i Mantorp

Evas blogg sa...

Ja fina bloggvänner en en otrolig skatt i livet. Du är en sådan!

Elisabet. sa...

SoF: ja, heltbefårande var din bild!
Anne i Mantorp: det är inte såå många som skriver sina listor på det viset, men det är ju otroligt praktiskt! Nå, vankas någon resa ?

Cecilia N sa...

Min mamma brukade också skriva listan efter handlaordningen.

Jag skriver listan eftersom jag märker att nåt fattas.

Då och då kollar jag vad jag har fått tag på: uppifrån på listan ... fram till något jag inte har än. Då viker jag lappen där så det står först.

Sen kollar jag från botten på listan och viker undan det som jag har.

Då slipper jag kolla mot hela listan varje gång.

Jessica sa...

Jag skriver i regel listorna efter i vilken ordning varorna står i butiken.

Eltamdborste rekommenderade min tandläkare mig nu sist, och det ska inhandlas!

Mian sa...

jo, "i rabatten blommar" står det i inlägget :-)
Är det den vitblommande, småblommiga du menar så är det en styvklematis, Clematis recta. Har lite mörka rödaktiga blad.

Elisabet. sa...

Cecilia N och Jessica: själv skriver jag listan JUST innan jag ska ge mig av till affären och jag glömmer nästan alltid att läsa den ,-)

Mian: precis! Just den är det! Jag var nog ute i lite väl god tid .., den är snart metern hög och har ännu inte börjat att blomma ,-)

Eva i Tyresö sa...

Väldigt fint bloggblad med en fin skildring av tandläkarbesök och resan.... man blir så glad av dina berättelser. Mycket glad.Inuti.
Igår var Maja och jag på Rikard Wolff konsert. Vi blev bjudna av honom själv! Det var en ung ny begåvning som sjöng ...Adam Pålsson och så Rikard förstås.
Ljuvligt.