fredag 18 maj 2012

Gråmulen morgon ...

... förvandlas till den allra ljuvligaste eftermiddag.

I timmar blir jag sittande på altanen och bara tittar rakt fram.
Jag ser småfåglarna hämta katthår från gräsmattan (pElle är numera nästan kal ...), framför allt blåmesarna som genast fattar galoppen och flyger fram och tillbaka till holken (den från Lifeblog i Dalarna) och jag upptäcker en svart-vit flugsnappare i holken längst till höger .., och där, i trädgårdsstolen, sitter jag bara och njuter av allt detta.

På altangolvet ligger harry och sover.
U t s t r ä ä ä ä c k t.

Vid femtiden kommer pv hem.
Han har cyklat tolv mil (tycks inte nämvärt trött ...) och så blir det middag där ute i det gröna och sen tar han harry på ny cykelrunda, ja, tolv mil räcker tydligen inte.

Själv har jag inte gått många meter sedan jag kom hem.

Olika äro våra ambitioner.

Och ja, de två fönsterna till vänster är olika placerade höjdmässigt, men så har det varit sedan pv köpte huset, hälsar han.

Eller jag.

På takets baksida har herr och fru Stare sitt hem. Var gång herrn och eller frun kommer flygande med mask i näbben, hör vi ungarna gasta. Är skatan i närheten, flyger mor eller far iväg och väntar tills skatan givit sig av.

6 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Oj va de blommar hos er och vilken mysig musjakts film ;-)
Nästa vecka sätter naturen fart här i Jämtland också för då har SMHI lovat sol och värme.
Då går allt så jädrans fort att man inte hinner med ;-)))

Jenny sa...

Blir det Vätternrundan för PV i år?

Elisabet. sa...

Gunnar , ja, ni hinner ju alltid ikapp ,-)
Jenny: ja , tillsammans med min Anders . Om jag kan byta mitt pass, åker jag också med upp. Jag och Harry ,-)

Jenny sa...

Vad roligt. Tyvärr jobbar inte jag kvällspasset under Vätternrundan i år. Vi har dock öppet till 00.15, och det kommer vara nåt musikevenemang på museet.

Mian sa...

12 mil - inte illa!
Så fint och lummigt ni har fått det runt altanen, det ser så mysigt ut.

Jessica sa...

Kul att se ert hus så där i sin helhet :) Det ser mysigt och lummigt ut.

Oj, 12 mil, jisses.. Snacka om energisk man :)