måndag 13 augusti 2012

Dagens fönster ...

Att en stor del av mitt hjärta tillhör Skåne, det känner jag så tydligt när såna här bilder kommer susande genom rymden!

Hur väl minns jag inte känslan när min ena syster hade flyttat till Lund och vi själva bodde kvar i Malå .., och jag fick vykort med nästan-såna-här-bilder-på och jag tänkte att åååå, så där skulle jag också vilja bo!

Så småningom flyttade vi själva till samma landskap och från sekund ett .., ja, från allra första stund, kände jag mig hemma!

Den känslan kom också när vi förra helgen besökte Öland.

Bilden togs av lundafarmor.

Tack snälla! säger jag.

Uppdaterat: annannan - själv skånska - undrar i sin kommentar var bilden är tagen?

Jo, här.
Mellan Veberöd och Blentarp.

(Och vägen mellan Blentarp och Veberöd är nästan det vackraste jag vet i Skåne!)

4 kommentarer:

SoF sa...

Älskade Skåneland...

Så fint, så fint!!

annannan sa...

"Jag tror att människor som bor i Skåne är lite lyckligare" säger min kusin som är till hälften "etnisk skåning" men aldrig bott där.

Själv har min dröm ända sedan jag flyttade därifrån varit att flytta tillbaka.

Jag undrar var hon tagit bilden. lundafarmor?

Lundafarmorn sa...

Bilden föreställer Gamlegård som tillhör Kulturens Östarp. Ligger mellan Veberöd och Blentarp ungefär.

http://www.kulturen.com/ovriga-besoksmal/kulturens-ostarp/

annannan sa...

Aha, Kulturens Östarp, eller hur? (länken fungerade inte)

Jag tror mig känna igen att det här är boningshuset och den lilla haven, som ska se ut som en sådan gjorde på artonhundratalet, med gångar och buxbomshäckar.

Det är NÄSTAN himma för mig.

Från Veberöd föreslår jag att du kör mot Vomb och sedan vidare längs Vombsjöns norra sida till Öved(skloster). Du kan sedan fortsätta längre österut och dricka kaffe hemma hos min pappa eller också köra östra sjösidan tillbaka till Veberödsvägen.