fredag 17 augusti 2012

"Se nu till att vara bestämd när dom ringer!"


För kanske två veckor sedan besökte vi ett av stadens byggvaruhus för att inhandla en glasvägg till badrummet.

Den som vi tittat på och ville ha, den gick inte alls att få fatt i, så valde vi en annan modell och det tog lite tid i kassan (läs: ohyggligt lång tid!) - just den varianten fanns inte heller hemma -, men den unga kassörskan lovade att det hela skulle ordna sig, ja, man skulle beställa hem just vår modell.

Pensionatsvärden, som annars inte är den som direkt jäktar ihjäl sig vid ombyggnationer, har nu gått och längtat sig halvt sjuk efter glasväggen.

Och så kom sms:et som meddelade att den hett efterlängtade varan nu fanns på plats i varuhuset och pv ordnade släp och åkte glad i hågen för att hämta glasväggen och nu minsann, skulle allt sättas igång!

Då visar det sig , när han öppnar paketet, att vi har fått fel vara.
Det här är en glasdörr!

Så från jobbet ringer pv till varuhuset och berättar vad som har hänt och får löfte att någon ansvarig ska höra av sig .., och så ringer han därefter hem till mig och säger att "jo, dom ska kontakta dig, nu får du verkligen vara  b e s t ä m d, vela inte, säg ifrån på skarpen!"

"Det tror jag inte ...", säger jag, som känner mig själv.

Klockan halv åtta nu på morgonen ringer telefonen.

Det är från byggvaruhuset och en man med norrbottnisk dialekt presenterar sig och ber om ursäkt för det som har hänt och han är vänligheten personifierad och vi pratar om norr,- respektive västerbotten och hur vi trivs här i landet halland och han säger att det har blivit ett misstag, vår glasvägg finns i varuhuset och det som vi har fått, det ska till Båstad.

Ett trevligt samtal blir det.

Och inte det minsta bestämd är jag.



7 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Måtte alla få rätt nu....

SoF sa...

Ha ha...
Underbar vardagsberättelse!

Det är svårt att vara bestämd, när man inte har talang för det. :)

Men det går visst att träna upp, till en viss gräns...tror jag.

Tack för leendet!
♥ ♥

Elisabet. sa...

Eva: jodå, det kommer att ordna sig!

SoF: jag kan räkna gångerna i mitt femtioåttaåriga liv då jag har läxat upp nån .., men då har det gått lååångt!
En snorkig växeltelefonist på länsstyrelsen i Umeå var den första .., en f.d. chef i Skåne, en som körde butiken i konkurs inom loppet av ett år, var nr 2 .., och berusade ynglingar i färd med att misshandla en annan ung man, var nr 3.
Sen har jag förstås skällt och gormat på pv ..., fyyyy på mig!

Anonym sa...

Du skulle ju inte gorma och skälla, bara vara bestämd. T ex att de kör ut vår vägg och hämtar den felaktiga hos oss.
PV

Kattis sa...

Jag får precis en sådan order emellanåt, det att vara bestämd och stå på mig... :)

UllaMona sa...

Oj oj oj jag är nog alldeles för bestämd...eller rättare sagt jag är väldigt rak och tydlig...enligt mina närstående och arbetskamrater..men jag är inte arg...

Anonym sa...

Tänk att man oftast förutsätter att man måste vara så bestämd/arg sån a där gånger. Och så tänker man igenom innan och laddar upp fär det man ska säga. Och så blir man så vänligt bemött och behöver inte alls stå på sig på nåt sätt.
Då känner man sig riktigt snopen. Och glad! ellem