tisdag 11 september 2012

Om flygning hit och dit ...

Malmö Aviation .., å, så jag tycker om detta flygbolag!

Vänligt bemötande och fastän restiden är knappt en timme, bjuds det på kaffe eller te och så smörgås!
På hemväg från Bromma satt jag i avgångshallen och småpratade med en av töserna från flicklandslaget i fotboll - flickor 16 år -.
Dom var nu på väg till Gotland, för att spela match mot .., Skottland!

Och jag  ä l s k a r  att sitta vid fönstret och tittat ut över molnen!
Under den här resan var det soligt och fint i såväl Malmö, Bromma som Arlanda och länge, länge kunde man sitta böjd och kika ut genom det lilla fönstret!

Stockholm från ovan ...
Och samma sak upprepar sig var gång; nämligen detta att när man går in i planet, så ska alla - ögonblickligen ! - prompt in med bagaget i överskåpen ..., och det blir trångt och omöjligt att passera för övriga passagerare!

Likadant vid landning .., fort-fort-fort upp ur stolarna och öppna skåpen .., krångla ut väskor och tax-free-påsar och stopp i mittgången!

Vid avresan från Gatwick - vi åkte med Norwegian - försökte ombordpersonalen ideligen få resenärerna att inte proppa igen mittgången .., men se det gick inte och vi blev förstås försenade till starten.

Man får givetvis det man betalar för och Norwegian är ett lågprisbolag.
Alltså får man räkna med att det mesta ur matmenyerna inte fanns ("det tog tyvärr slut på hitresan ...") och att man får gå ut från planet och ner på backen, men det är ju inga problem, såvida det inte är ösregn och det var det ju inte.

Och tänk, om det vid flygning fanns en sorts karta (eller hörlurar där kaptenen säger att nu passerar vi ...) så man kunde "följa med" ..., till exempel när vi någon halvtimme innan landning i Malmö kunde se det mesta där nere på marken, ååå, så roligt det hade varit om man då visste  v a d   man såg .., jahaaa, vi är i Småland nu och där är den staden!

Åtminstone för mig hade det varit hur underbart som helst!

6 kommentarer:

SoF sa...

Åhhhhh...!

(sonen flyger med Malmö Aviation nån gång då och då, och han är också nöjd med dem)

(just idag är han dock på väg mot Bologna, och kanske precis har lyft från Kastrup)

Anonym sa...

Såna kartor fanns förr på charterflygen men nu verkar de ha rationaliserat bort det. Tråkigt! ellem

Anonym sa...

Stockholm är min fodelsestad och
jag får tårar i ogonen när jag tittar på ditt foto!

Lillan i Cornwall

P.S. Roligt att Londonbesoket blev så lyckat.

Mian sa...

Fint med Stockholm från ovan. Skeppsholmen. Strandvägen. Djurgården.
Nu blir jag sugen på att besöka vår huvudstad.

Steel City Anna sa...

Jag brukar också sitta vid fönstret. Underligt ändå när man tänker på det att vi byggt vår huvudstad på en massa öar, vackert är det förstås.

Elisabet. sa...

Till er alla: eftersom det var sååå vackert väder när det var dags att landa och lyfta från Bromma och även Arlanda, så kunde man sitta och titta ut .., det var som på bio nästan!

Och Lillan ..., någon gång ska jag minsann ta mig till Cornwall också!