söndag 4 november 2012

Dravel i parti och minut ...

Förra omgången av Allt för Sverige tyckte jag rätt bra om.

Den nya vändan,  ikväll visades avsnitt 2,  tycker jag är bedrövlig.

Vilka fördomar om oss svenskar!

Att Anders Lundin inte har pratat med mer än en granne på 20 år, säger väl ändå mer om honom än om svenskar i allmänhet.

Och är det underligt att åldriga västerbottningar ute på vischan inte skriker av lycka rakt ut när det ringer på dörren och där står fem amerikaner med bullpåse i handen och säger att man vill ha fika.
Äldre människor som inte kan engelska? Och en filmkamera och ljudtekniker i hasorna!

Helt ärligt tycker jag att det är respektlöst.

ellem, boende i Skellefteå, säger så här: 

"Den gamla damen de besökte bor inte alls på vischan i närheten av Rismyrliden, utan i Medle, nån mil utanför Skellefteå! Och det gör förmodligen de andra "grannarna" också.
Det är väl åtminstone 4-5 mil att gå dit med kanelbullarna....
Ofta blir vi nog lurade men ibland vet vi om det!
ellem" 

11 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Jag är väldigt kluven till denna serien. Jag gillar den verkligen, men tycker inte om tävlingsmomenten och att deltagarna åker ut, trots att det är det programmet går ut på. MEN jag älskar när deltagarna får åka till släktens gamla hem o.d. Då blir jag alldeles tårögd.

Elisabet. sa...

Moster Mjölgumpa: (å, så roligt att se dig här!) Jag är för blödig .., tycker att det är hemskt när någon måste åka hem .., och tycker om biten när dom närmar sig sitt ursprung, men det här med att visa upp ett Sverige som ju knappt finns längre .., det tycker jag är bara fånigt.
Dessutom är ju allt från ett sthlms-perspektiv.
En krönikör i Aftonbladet skrev om programmet förra veckan och avslutade med orden ..."och surströmming äter vi ju inte längre!"
Jaså?
Gör vi inte det?

Cecilia N sa...

Hur många i båset använder afföfan som "Ja!"? Inte jag och det är ytterst sällan jag hör det.

På de breddgrader där detta lärdes ut borde man ju tagit med .Ju
(Språktidningen menade att om man satte punkten före så betecknar det "på inandning".

Du tror inte att filmteamet har varit ute och rekat lite, eller åtminstone förvarnat grannarna om att något sådant kan hända?

Att inte folk pratar med grannar i storstan tror jag är vanligt. Men jag har ju ingen egen empiri att komma med.

Elisabet. sa...

Cecilia N: det här med grannarna .., nej, jag tror inte att dom visste det innan, en stängde ju helt enkelt dörren och en annan påstod sig vara "in a hurry" ,-)
Och den äldre tanten såg mest förskräckt ut.
Men jag kan ju ha fel.

Ruta Ett sa...

Jag tycker att det är ett fånigt program.

Ruta Ett sa...

Det påminner för mycket om liknande program man kan se i tv3, 4 etc

gunnar i vaplan sa...

Håller med "Ruta ett".
Utomordentligt urbota fånigt program som kan förpassas till nån annan kanal typ tv4 eller kanal 5.
Tyvärr så har SVT sjunkit ner i det dåliga lekprogramsunderhållningsträsket. Det är vad jagtycker i alla fall.

Anonym sa...

Den gamla damen de besökte bor inte alls på vischan i närheten av Rismyrliden, utan i Medle, nån mil utanför Skellefteå!Och det gör förmodligen de andra "grannarna" också.Det är väl åtminstone 4-5 mil att gå dit med kanelbullarna....
Ofta blir vi nog lurade men ibland vet vi om det! ellem

Elisabet. sa...

gunnar och Ruta Ett: nej, jag tycker inte att det är alltigenom fånigt .., men jag får ibland känslan av att det är rena barnprogrammet.

Och dessutom .., den där bilden som deltagarna ska få av Sverige .., vad är det för bild?

Anonym sa...

Jag tyckte också det var konstigt att det fanns så många grannar till Rismyrliden, jag och min bror var där som barn någon vecka på somrarna, min mammas faster och farbror bodde där och hade bondgård, de hade inga egna barn och ville så gärna att vi skulle vara där. Vad jag minns som bäst hemkärnat gult smör och sagogrynssoppa (inte gott), trasmattor i ladugården.
hälsn.Lena i Gävle

Anonym sa...

Jag har också reagerat på det där med fördomar om svenskar, som grannarna t.ex. Och afföfan. Annars tycker jag det är ett ganska trevligt program, och amerikanerna lever upp till våra fördomar om hur de är, känslosamma och tjoiga till överdrift! Och lurade blir vi hela tiden av TV, det är synd men antagligen bara att inse och bita i det sura äpplet!