tisdag 6 november 2012

Morgonpromeand med harry ...

Alldeles vindstilla är det.
Och nere i lilla båthamnen har några av stamgubbarna kommit körande och parkerat .., nu står dom och surrar och pekar mot båtarna.
Nästa helg är det upptagning av alla bommar som ligger vid bryggorna och i år är det pv:s tur att vara med, men då är han i Skåne på kalas hos sin faster.
Alltså har han på egen hand lyft bort en tio, tolv bommar och mer lär det bli ., ja, så har han gjort sin del.
Lilla segelbåten ligger ännu kvar i vattnet, men i helgen kanske ..?
I vårt badrum hänger seglet på tork.

Nästan alltid tänker jag samma sak .., det här landskapet påminner om fjällvärlden hemma och om Irland.

Hela tiden har harry sprungit fritt och han är så lycklig, så det är inte sant ...!

Ibland är han lååångt före mig och så ropar jag och visar att jag har en liten korvbit i handen .., då sätter han raketfart och kommer farande som ett jehu och så slänger jag iväg korven ut på åkern och han får leta en stund.
Det här upprepas gång på gång på gång och det tycks vara lika roligt hela tiden!
(Ja, glädje smittar som bekant .., alltså blir harrys matte lika lycklig ...).

Inga hästar finns längre i hagen, men där är gott om nästan upplösta hästlortar som är lätt att dråsa omkull i.
Eller "flätt ikull", som det heter hemma och är ett sånt himla talande uttryck.
Min pappa skulle, om han hade pratat kalvträskmål, ha sagt: "hä jär brano smetut", dvs, det är tämligen halkigt.

Precis så.



Nästan hemma.

Bilderna är tagna med min Iphone, så skärpan är inte den bästa, men det blir bra ändå, tycker jag.



1 kommentar:

Eva i Tyresö sa...

Jag längtar.
Havet ger luft och frihet och man andas lättare.
Kraaaaamar