fredag 15 februari 2013

Eva i Tyresö om skulpturer ....


Den här blir jag glad av.
Den påminner mig om min barndom.
I Norrköping kom dom cyklande från YFA precis så här när de hade stämplat ut
och var på hemväg efter en jobbig dag på fabriken.
Pappa hade ryggsäck men många hade unikabox bak på cykeln.
Statyn finns i Västerås och är gjord av Broström.
 
Konstnär: Therese Clewestam.
 
Dina statyer är verkligen sådana som man förstår och det gillar jag.
Vanliga enkla människor ska det vara, inte kungar eller storvulna uppblåsta personer.
(E säger: snälla, klicka på länken till konstnären! Vilka underbara verk hon har gjort!!)

Konstnär: Ebba Hedquist.

Det finns en höna på ett torg i Sthlm och en katt i Tyresö C. 
Där stannar jag till.......
 

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Den med cyklisterna såg jag förra sommaren. Den påminner mycket om barndomen i vilken industristad som helst.

Jag kan meddela att jag har haft brå många fler besök än vanligt på min blogg, jag anar förstås att de kommer från dig! De är så välkomna även om de smyger in tyst och tittar.

Bloggblad sa...

äsch, vad slarvigt jag skriver...

Elisabet. sa...

Bloggblad: i Helsingborg, vid hamnen, där finns en liknande skulptur med hamnarbetare.
Män, förstås.
Man kan fundera om ingen har tänkt på kvinnorna?