onsdag 20 februari 2013

Mellan varven ...

Kung Karls Spira. Västerbottens landsksblomma.

... när jag inte ligger på soffan och snörvlar och rensar bilder i mobilen, bläddrar jag i boken som heter "Naturlig Trädgård".

Harry vid fotänden.

Och ute är det ömsom sol och ömsom gråväder .., jag känner mig långt ifrån frisk, men har ju tre lediga dagar framför mig och se, nu kommer sigge nilsson på besök, allt medan Andera Bocelli sjunger så vackert för oss alla tre.

Tittade igårkväll på den omtalade amerikanska tv-serien Girls.

Tänkte .., att jag känner mig som hundrafemtio år.

Jag fattar inte storheten.


31 kommentarer:

cruella sa...

Jag tyckte det var riktigt bra! Vad gillade du inte?

Elisabet. sa...

cruella: jag har svårt att sätta ord på vad jag inte tycker om .., men jag får närapå ångest när jag ser den här osäkra tjejen som gör allt för att vara till lags för killen som är ett sånt ego ..., och efter två avsnitt (dom spelar bra, det måste jag säga!) förstår jag ännu inte själva storheten i det hela? Nä, det gör jag inte.

Vad är det som gör att du tycker att den är så bra?

Elisabet. sa...

Cruella: läser detta

http://www.aftonbladet.se/kultur/article14882919.ab

och ska titta på den med lite andra ögon nästa gång.

Men det är inte säkert att det hjälper ,-)

(Sex and the city var jag väl den enda i världen som inte såg ett enda avsnitt av ... ).

cruella sa...

Jag har inte sett ett enda avsnitt av Sex and the City och är helt ointresserad. Jag gillar Girls för att det känns rätt ärligt och oförställt gjort, att inte en tjej som alla kan se är assnygg ska spela ful (ack så vanligt!), att man inte väjer för högst verkliga pinsamheter, att killen som hon klänger sig fast vid inte är ett praktsvin utan bara liksom rätt schysst och vanlig och tar för sig för att det inte faller honom inte att göra annat i den "överenskommelse" som finns (i en vidare bemärkelse, det är inte bara han utan även kvinnoroll och samhälle!) och så vidare.

Jag tycker att det är SÅ befriande att visa något som är enerverande på samma sätt som i verkligheten och inte skruvat till glamorös oigenkännlighet som Sex and The City och t.ex. Gossip Girl (även om konflikterna kan kännas igen). Girls spelar på helt andra strängar.

Elisabet. sa...

cruella: tack som berättade!

Allt det där är ju vettigt, men det kan ju bli så att man inte berörs ändå ?
Jag kanske är för gammal, helt enkelt ,-)

Nåja, jag ska titta vidare.

cruella sa...

Jag skulle inte titta bara av "rätt" skäl om jag inte tyckte att det var jätteroligt *också*. Men det är väldigt ofta pinsamhetsroligt, ungefär som engelska The Office. "Ta bort mig" liksom. Sån humor har jag alltid gillat, det är ju något hos sig själv man får syn på och därför man reagerar så.

Elisabet. sa...

cruella: nej det tror jag inte att du gör heller .., tittar av måste-skäl ,-)

Men The Office tyckte jag inte heller var bra, medan äldsta dottern var totalt lyrisk!

Man har väl helt enkelt olika sorts humor.

cruella sa...

Jag ÄLSKAR The Office och anser att Ricky Gervais är helt outstanding som både manusförfattare och komiker. Ojoj.

Bloggblad sa...

Jag har inte sett serien, så om innehållet kan jag inte uttala mig. Såg ett halv avsnitt av Sex in the.. men eftersom jag tydligen bor på en annan planet i ett annat universum, så lockade de mig inte heller att förstå. Annars kan jag tycka att det är kul att se hur andra lever och tänker.
Bara titeln "girl" får mig att tänka på fjortisar... och det lockar inte heller.

Tråkig gammal tant? Ja.

cruella sa...

De är inte fjortisar, de är en bit över tjugo.

Ulrika sa...

Har sett lite men nä... Inget för mig heller.
Och inte heller jag gillar The Office. ;-)

Elisabet. sa...

Cruella: då är det kanske humorn som skiljer? Min Maria fick i fyrtioårspresent just Ricky G som var i Sthlm före jul. Ja, hans show, alltså.

Bloggblad: , men du kanske tycker om den, ja, om du testar?

Ulrika: ich vi som brukar tycka så olika ,-)


Nu inväntar jag Gunnar: jag tror att han delar cruellas åsikt. Spännande!

cruella sa...

Vad gillar du för sorts humor, Elisabet? Jag har aldrig tänkt på att jag skulle ha någon särskild sorts humor eller direkt ogilla något annat... Jo, nu vet jag: Jag är helt oimponerad av Magnus Betnér.

En annan ståuppkomiker som jag ÄLSKAR helt förbehållslöst är förstås Eddie Izzard.

Biggan sa...

Jag har sett två avsnitt av The Girls, förstod inte storheten i det hela...men jag är väl ett utdöende släkte, rena rama fossilen.
Har svårt över huvudtaget för USA-filmer som ges på TV...
Bara så ni kan ha en tant att gå igång på....fniss

cruella sa...

Biggan: Ja, jag skulle kunna gå igång på ett så svepande epitet som "USA-filmer"... Vad förenar Girls och Die Hard liksom?

gunnar i vaplan sa...

Elisabet- hur visste du de???

Har nyss sett andra avsnittet på SVT-Play.
Jag gillar "Girls". Härlig humor och bra spelade roller.
Behöver jag säga att jag gillade äve "The Office" :-)

Elisabet. sa...

Biggan: ja, jag tänker titta på fler avsnitt för att se om jag missat nåt?

Cruella: nu har jag fått fundera över vilken sorts humor jag har och det var inte det enklaste; det är lättare att förklara vad man inte går igång på. Robert Gustavsson är inget för mig, inte kontorsmannen heller, inte parlamentet och absolut inte Peter settman.

Gunnar: för att jag tror att jag känner dig ,-)

cruella sa...

Jag kom på något mer som jag avskyr! På minuten! Huuu, jag stänger av fortare än när det är Ring P1 och då kan du tänka dig...

Elisabet. sa...

Cruella: det trodde jag bombsäkert att du skulle gilla, för det tycker jag heller inte om ,-)

PV och jag själv skrattar ofta åt olika saker.

gunnar i vaplan sa...

På Minuten är helkul, de gillar jag!
Ring P1 är skämmigt hemskt, så hemskt bedrövligt att det blir roligt...

Ulrika sa...

Sånt jag tycker är roligt:

http://www.youtube.com/watch?v=Ve2QWFO_2xg


http://www.youtube.com/watch?v=dCZbCIDr-6M

Till exempel. :-)

Anonym sa...

En till här osm inte sett ett enda s&thecity. Hatar pinsamhets-TV och stänger av närhelst Ricky G visar sej.
/Ingela

Elisabet. sa...

Ulrika: hahaha .. ja, inte jag!! Inte för ett öre, ens ,-)

Ingela: Men vi kanske har missat nåt jättebra ,-)

Rexxie sa...

Jag tror inte att Bloggblad, Gunnar eller du riktigt är fokusgruppen för serien...

Inte ens jag som är tv-fixerad och har 73 tv-serier som jag följt aktivt genom årens lopp (där många inte ens gått i Sverige) blev särskilt intresserad. Det handlar helt enkelt inte om något som (be)rör mig särskilt mycket.

Elisabet. sa...

Rexxie: så är det säkert .. men Gunnar är äldst av oss och tycker att den ger honom nånting, så det kan inte enbart ha med ålder att göra ,-)

Rexxie sa...

Ooops! Förlåt till Gunnar; det var slarvigt av mig att räkna in dig bland oss som kanske inte var så jätteintresserade av Girls!

Ruta Ett sa...

Jag har bara sett ett enda avsnitt av Girls och var inte särskilt ipopnerad, men jag har lite svårt för amerikanska komedier. Men ska titta lite mer för att skaffa mig en uppfattning.
Däremot ÄLSKAR jag Ricky Gervaise och Eddie Izzard. Om jag har tråkigt så kan jag tillbringa en helkväll på Youtube tillsammans med dessa herrar.

Nåt jag absolut inte gillar är "färdigskrattade" amerikanska sitcoms.

Ruta Ett sa...

...och Ulrika:
Jag gillar också Jeff Dunham. Är väldigt svag för buktalare.

Elisabet. sa...

Ruta Ett: jag var hundraprocentigt övertygad om att du skulle tycka om Ricky G ...., jag utgår liksom från äldsta dotterns humor och vilka som kan ha likadan ,-)

Buktalare kan jag vara utan ,-)
Tack som berättade!

Ps. Vet du vad som gör mig glad .., jo, där är när Loket i Bingolotto ringer upp nån som inte fattar att det är han och svarar hysteriskt tokigt ..., kaxigt ,-) Men det är jag väl ensam om, haha.
Och Ronny Eriksson-humor - precis på pricken vad jag tycker om -! Ds.

cruella sa...

Jag tycker det är lite orättvist att kalla Girls för en komediserie, det leder tanken fel i mitt tycke. Ett slags situationsdrama med långa linjer och jäkligt obekväma tryckanden på skevheter i vårt samhälle, könsroller, förväntningar och så vidare.

Jag kan inte heller se att den skulle vara särskilt målgruppsanpassad. Och så tycker jag, med en passning till Rexxie som gärna får utveckla, vad det innebär att känna sig "berörd". På vilken nivå krävs identifikation? Jag är inte heller 23 år, halvlat och osäker på mig själv liksom...

Elisabet. sa...

cruella: jag ler när jag läser dina kommentarer .., du skulle bli en utsökt programledare i t.ex. Agenda!
Byt jobb!