söndag 17 februari 2013

Nordisk vildblomma ...


Från Annika i Kävlinge kommer dom här bilderna och så här skriver hon:

"Hej o kram och jag tänkte förstås på dig när jag nyss öppnade detta mail från Impecta. "

Vild och vacker ...

"Kärt barn har många namn.

Vägvårda, Blåblinka, Blåblinkegräs, Jernört eller Cikoria.
Traditionell kulturväxt som förr användes mot magåkommor. I ransoneringstider torkades och maldes roten och användes som kaffesurrogat.

Idag odlar vi främst Cikoria i naturträdgårdar, på ängar och i örtagårdar men den förekommer även vilt på kalkrika kulturjordar i södra Sverige.
Somliga tycker om att ha bladen och blommorna i sallad. Smörstek eller blanchera gärna bladen för att mildra den lite bittra smaken.

Veckans frösort är alltså Cikoria.

Cikoria är även skön att se på. När blommorna lockas fram av solen sprider de ett gnistrande blått ljus omkring sig. Den speciella ljusblå nyansen gör denna vackra nordiska vildblomma särskilt värd att odla. Flerårig. Kan odlas ända upp till och med zon 4."

Den här lite oansenliga - men i mina ögon så vackra - lilla blomman, den växte vid vägrenen där jag bodde i Skåne, ja, ute på landet.
Otaliga gånger gick jag där med vår cocker och kom att tycka så mycket om just Cikorian.



Inga kommentarer: