onsdag 1 maj 2013

Efit ... ett foto i timmen.

Nu ska jag försöka vara med, även om jag missade dom första timmarna.
Fler deltagare hittar man här.


Klockan 7.30 
Dusch i badrummet.
Fönstret öppet och nog grönskar det lite där ute.


Klockan 8.30
Inspektion av klematisen, den som i fjol fullkomligt vällde ut från husknuten.
I år har någon varit och kalasat på den .., ajabaja .., men jag skymtar en knopp!
K a n s k e.
K a n s k e.


Klockan 9.30
Tar fram rabarber som ska bli till paj, när skånefrämmandet kommer senare idag.


Vid halv 11 ...
Katten pElle som har bidat sin tid i frysboxen (den ute på altanen), ska i dagarna få komma i jorden.
Kanske ikväll.
Gropen är uppgrävd .., och på marken växer drivor av scilla och här och där syns en vitsippa.
Det kommer att bli fint.
Lilla pElle ...


Vid halv tolv ...
Då tänker jag på det där med Feng Shui.
Ja, alltså .., jag bara  t ä n k e r  på det.



Kring halv ett ...
Tar jag moppen och susar iväg till Haverdal för att handla.
I papperskassen hamnar mycket, mycket mera än vad som ursprungligen stod på listan!
När jag åker hemåt ser jag att skogen översvämmas av vitsippor.
Och det är inte långt ifrån att jag fryser ihjäl.


Halv två ...
Ordnar jag med min lilla vrå på altanen.
Kryddväxter och vackra stenar.
Jag blandar Åbergs fina plantjord med sand - uppgrävd från tomten -.
Det märks alldeles tydligt att den gräsmatta som vi går på, en gång var havsbotten.
Tanken svindlar.
Tänk, att fiskar har simmat omkring just här!


Kring halv tre ...
Dyker sigge nilsson upp och han jaaaamar ihärdigt, så där så vi ska förstå att han är hungrig!
På arbetsbänken står ett litet fat med kokt fisk.
Därmed är det slutjamat.
 

Halv fyra ...
Pv har kommit hem från vår-sjungandet i Simlångsdalen.
Vi planterar buskar ..., dricker kaffe och kalasar på var sin kanelbulle ..., och sedan tar grävandet för växthuset vid.
Till vänster om pv skymtar harry och sigge nilsson, som för övrigt just har ätit upp en mus.
sigge, alltså.



Vid halvfemtiden ...
Då kommer grannen och meddelar att han har sett hur kajorna kryper ner i vår skorsten - det där nätet till trots -, som pv har satt fast.
Så pv klättrar upp och tar sig en titt.
Jodå!
Där finns fem ägg.
"Du får bestämma Elisabet ...", säger han.
Ja, ja.
Vem har hjärta att ta död på mammaglädjen för fru Kaja?
Äggen får vara kvar.
Skorstenen får bli ett slags fågel-BB.


Vid halv sex har hedgrenskan har kommit.
Grillen är i gång.
Och efter en stund dyker även Hilda & Patrik upp.


Halv sju ...
Å, premiär för grillat .., och till efterrätt blir det rabarberpaj (med jordgubbar i också).
Till detta Siaglass, modell vanilj.
Om det var gott?
Jo, det kan jag lova er.


Kring halv åtta har vi gått in, dukat av och plockat bort.
Solen har försvunnit från tomten och det blir kyligt.
Tomatplantorna tas in.
Och pv eldar i kaminen.


Halv nio.
Inte ett dugg bryr sig hedgrenskan i vem som vinner - Barcelona eller Bayern München -, så hon tar helt sonika en bok med sig, går upp till "sitt rum" och gör kväll.
Det har även harry gjort - kväll, alltså -.
Han är dödens trött efter att ha hållit koll på främmandet och gått på långpromenad ner till hamnen tillsammans med Hilda och Patrik.



Halv tio. 
Då är mörkret nästan kompakt.
Jag riktar kameran mot havet till.
Till vänster i bilden speglar sig cd-hyllorna, där det numera inte råder perfekt ordning. 
(Läs: sedan tre år tillbaka ..).
Och nu gör jag hedgrenskan sällskap och går i säng.
Tack för idag och tack alla som har tittat in!

25 kommentarer:

Micke sa...

Se där.. det lyckades ;)

Ulrika sa...

Jaaa vad roligt!! :-)

Så gott med rabarber!!

Elisabet. sa...

Micke och Ulrika: det blir ju inte så stor skillnad .., lite färre bilder bara ,-)

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gurkiss sa...

Hej !

Kikar in din efit så här långt :)
Mmm mums för rabarberpaj :)

Hoppas att du får en fin dag.

Ha de gott.
Kram Gurkiss

Monet sa...

Haha! Du t ä N K e R på Feng Shui:-) bra så!

Ruta Ett sa...

Tittar också in på din Efit-dag och snålvattnet rinner när jag ser din rabarber.

mossfolk sa...

Vad roligt att du är med! Fast idag har jag alldeles helt missat det.
Jaja.

SÅ gott med rabarberpaj! Nu dröjer det inte jättelänge innan man kan skörda alldeles färska.

Efwa - Medea sa...

Ååh vad jag hoppas att mina rabarber kommit upp i landet vid mitt svenska hem när jag kommer dit i helgen.

Maria sa...

Vad trevligt att få vara med om din dag. :)

Kattis sa...

Vem håller till godo med fågelfrön, när det finns klematis? ;)

Turtlan sa...

RABARBER!!!

Längtar! Tänk så gott det är! Lyckligt nog så här M en rejäl planta som jag flitigt nallar ifrån när tid kommer.

Trevlig kväll

Micke sa...

Haha.. EFIT-dag och det blir färre foton än vanligt! Du är nog ensam om det ;)

Det är nog massa småkrimskram som det jag beställer i paketen ni får. För, de är väl inte särskilt stora va?

Gurkiss sa...

Kikar in igen på din efit dag :)

Hmm jag förstår inte alltid kommer det med mer ifrån affären än vad som var tänkt...

Super söt kisse :)

Ha de gott.
Kram Gurkiss

marlino sa...

Vilken härlig dag du verkar ha haft! Kollade in mina rabarberplantor och de är på väg upp. Längtar efter rabarberpaj :)

Tinnan sa...

Vackra bilder. När jag var sambo "fick" vi bara handla det som stod på listan, så jag skrev alltid "något kul som jag hittar i affären" på slutet. Då blev det liksom mindre tjafs... :)

Ariella sa...

Kikar in på din efitdag

Kattis sa...

Rabarber och jordgubb är en ljuv kombination! :)

Här äts också Siaglass, den enda laktosfria glass som smakar som gräddglass. Funderar dock på att börja tillverka min egen.

Elisabet. sa...

Till alla raringar som tittat in: tack för era kommentarer!

Kattis: jodu, jag får för mina synder ser jag .., klematis och tulpaner är nackade ,-)

Tinnan: det är alltid lika intressant (nåja, nästan ..) att hitta inköpslistor ,-9

Gurkiss: sigge är söt, men inte så värst sällskaplig ,-(

Elisabet. sa...

Micke: fast det var nog lite på skoj. Fullt så energisk är jag inte ,-)
Och ja, det är pyttesmå paket.

Hanna sa...

Härlig dag med mycket sol, och gott med grillat! :D

Mian sa...

Går kaminröken ut där kajäggen ligger?
undrar vettskrämd...

Elisabet. sa...

Mian: nej, inte alls! Där är tre rör och då hade äggen varit kokta för länge sen om det varit så, säger pv.

Eva i Tyresö sa...

Bra jag fick svar om äggen och kaminen. Någonstans är det som ni inte får elda i alla fall.
Väldigt fin skildring av dagen . Vackert ljus och mycket liv.

Cecilia N sa...

Jag funderade samma sak om kaminen och kajäggen.
I Estland har det kommit ett ägg än så länge.

Ojdå, det har tillkommit spamfilterbokstäver här nedanför ...