söndag 25 augusti 2013

Dagens fönster ...


I inlägget som handlar om Inlandsbanan, väcks tankar till liv - ja, när det gäller tåg -.
En av kommentarerna i det inlägget blev för mig som en liten inuti-hjärtat-film.

Så här skriver ellem i Skellefteå (hon är född och uppvuxen i Kristinihamn i Värmland).

"Min pappa var snickare på SJ när jag var barn. En gång fick jag följa med till Nässundet där de höll på att reparera nåt vid stationshuset. Minns att det var jättemycket maskrosor på gräsmattan och en av pappas arbetskamrater visade mig hur man gjorde blomkransar av maskrosor. Minns inte hur gammal jag var, 4-5 kanske. ellem" 

Och bilden av ett fönster från ett lokstall i Nora, togs av Ulrika.

2 kommentarer:

Turtlan sa...

Det är i Nässundets station som det numera är bageri och café. Har du varit där nu Ellem?

Från sommarstugan ser vi en bit än inlandsbanan. Kommer ihåg de färgglada oranga rälsbussarna som susade förbi förr. Nu är det bara långa godståg på den delen av banan.

De har gjort så fint på stationen. Bla den gamla biljettluckan.

Anonym sa...

Nej Turtlan, jag har inte stannat till där. Bara kört förbi på väg norrut. Men jag vet att det finns nån typ av servering där för mina brorsbarn har sin mormor boende på andra sidan sjön. När jag var liten hade vi sommarstuga vid Ullvättern och åkte rälsbuss till Grenviken (tror jag stationen hette). Därifrån gick eller cyklade vi.Numera har vi stuga i Ölme. Kanske Nässundets café blir ett lämpligt utflyktsmål nästa sommar! ellem