torsdag 29 augusti 2013

Gutte och gjatt ...

Igår ställde jag en fråga på Facebook, det handlade om det här med dialekter och ordet det gällde var "måsta", ja, jag hade skrivit det här på bloggen och så kom en fråga om just det ordet och om det kanske var något typiskt norrländskt?

Det blev olika bud om det också .., somliga menade att dom visst hade hört måsta-ordet långt söderut, andra hade aldrig hört talas om det! 
En kommentar gjorde mig alldeles överlycklig; det var Maricas.

Vi blev båda anställda samtidigt på Ica Nilahallen i Malå och Marica, hon är yngst av en hel drös syskon - tio eller ännu flera - och hon var (och är säkert ännu), så härlig! 

Den första arbetsdagen var en måndag och den här tösen, hon dök helt enkelt inte upp, så chefen ringde henne och frågade var hon var?

"Men jag har ju tvättstugan idag ...!" sa hon och dök förmodligen upp lite senare.

Att den här självständiga tösen inte skulle gå i någons ledband, det förstod man tidigt .., och hon är sin egen nu och håller på med friskvård.
Men vad var det nu som gjorde mig så glad igår?
Jo, hennes svar på "måsta-frågan" .., så här skrev hon på Facebook:

Marica Holmström sa .....
Gutta, gutte, gjatt!
Skrev jag på svensklektionen när jag inte kunde komma på ordet måste:)


Ååå, så underbart! 

Inga kommentarer: