söndag 25 augusti 2013

Eva från Tyresö om sitt tågminne ...


Bilden har jag lånat från nätet.

Graversfors hette stationen och det lilla samhället där min barndoms somrar fanns.
Det låg 14 km från Norrköping och vi åkte tåg dit. På våren åkte vi ut på söndagarna med packning . Tåget var fullt med sommarfolk som vi kände igen.

Mamma hade hand om maten och pappa hade verktyg och kanske sättpotatis i sin ryggsäck.
Jag hade en väska och jag läste skyltarna med utländsk text smoking not allowed.
Jag läste bokstav för bokstav. 3 språk.Mycket svårt.

Tre hållplatser före Graversfors och det blev mer plats på tåget  Många hade stora plantor och ibland virke med sig. De fick stå ute i vagnens ände i blåsten. Det gjorde pappa ibland.

Konduktören kom och jag skulle se liten ut. Barnbiljett gällde länge., Det gick bra.
Vi passerade tunnlarna och sedan var vi i Graversfors. Det gällde att få med sig allt och kvickt gå av. Sedan traskade vi uppför den kämpiga trappan mellan granarna och sedan var i snart där ......

Inga kommentarer: