lördag 24 augusti 2013

Stensjö - Malmö t o r ....


Vilken härlig dag det blir, ja, som en liten semestertripp!
Från Stensjö till Malmö är det kanske femton mil, det är ju ingenting för en som är född i norra norrlands inland och fjälltrakter, ja, i alla fall i inlandet.

Någonstans ovanför Landskrona ser jag våldsam rök välla upp mot himlen.
Det visar sig vara en långtradare lastad med höbalar som tagit eld och all trafik söderifrån står stilla; vi andra lotsas via andra vägar, genom Glumslöv och där är så vackert, så vackert!

Hittar rätt till Annika i Kävlinge och där blir det kaffe med sötebröd ute på hennes balkong.
Annika är en av dom största personligheterna jag känner .., hon är inte bara lång och ståtlig, hon är ..., så oändligt varm och skulle vara en helt underbar barnmorska!

Nu är hon så glad över nya lägenheten och i köksskåpet har hon satt upp handbroderade hyllbårder; det är hennes mormor som en gång har gjort dem! Små, röda hjärtan.



På fönsterkarmen (löparen är också från hennes mormor, om jag minns rätt ...) står Annikas första skor.


Och på byrån ligger fotografier av hennes morfar och mormor och hennes mamma.
Morfar - sååå högt älskad -, hette Elis, var född1898, och mormor Elin var ett år yngre.

"Morfar arbetade på sockerbruket och jag brukade stå och vänta på honom när han kom hem därifrån .., han kallade mig sin lilla nyckelpiga ...", säger Annika med sån värme i rösten.


Och så sitter vi ute på balkongen och överallt växer stora blommor ., pelargonior och mynta och annat som jag inte vet namnet på eller just nu kommer ihåg.

Det liksom sjuder av kreativitet runt Annika.


"Elisabet, titta här vad jag fick av Ann i Göteborg, är den inte underbar? Den ska jag rama in och sätta på väggen ...!" säger Annika leende.

Om det pratar vi förstås .., glädjen med bloggvänner och det slags nätverkande som blir.
All omtänksamhet.

Och Annika berättar om när hon för några veckor sedan badade i Malmö och upptäckte Anders i vattnet ..., och när hon säger att han såg så snäll ut, då blir jag så varm i hjärtat att jag får hålla gråten stången.


Efter besöket i Kävlinge, ställer jag in gps:en på Centralstationen i Malmö.
Det går hur bra som helst (gps måste vara Guds gåva till mänskligheten!) och jag ringer Anders som säger att vi kan ses vid Cross-fit-tältet där bakom stationen och det gör vi - ses där -.
Och så blir det promenad på kullerstensgator i stan .., ett besök i sonens lägenhet med utsikt över tegeltak och sen kör vi (med glädje överlåter jag ratten till den som dagligen rattar polisbilen i Malmö) och tittar på området vid gamla Dockan där det nu byggs nya hyreshus, ååååå, så fint där kommer att bli .., och vi åker till Limhamn och beslutar oss för att äta middag på Kajutan.


Detta är utsikten från vårt bord.
Åt andra hållet ser man Öresundsbron och bilar som pilar över åt ena eller andra hållet.


Till middag blir det panerad spätta med duchessespotatis (man hade ju också kunnat skriva vanligt spritsat potatismos, men det låter ju inte riktigt lika elegant ,-) och en smarrig remouladsås.
Mmm, så gott! 
Efteråt ett besök på Ikea, där jag handlar lite smått och gott - mest fotoramar som vanligt -, och på barnavdelningen ser jag nånting som jag tror skulle roa Harry, så den köper jag också.

 

Det visar sig, när vi kommer hem, att ååå, så roligt harry tycker att detta är!


Innan jag ger mig av hemåt, stannar vi till utanför sonens lägenhet.
Där, tvärs över gatan, ser jag ju att vi hamnat alldeles rätt .....


Och så hemöver! 
Jag minns att Den Lurvige i Helsingborg sa att det sämsta med Ystad, det var att man inte såg solen gå ner i havet. 
Det där tyckte jag lät lite väl kaxigt .. men nu, när jag själv bor på den västra sidan av vårt land och varje kväll kan se solen sänka sig där borta mot horisonten till (i alla fall om det är fint väder), då förstår jag honom.
Såååå vacker var himlen just utanför Halmstad igårkväll! 

Och nu bär det av till Varberg och sen stundar jobb till och med nästa fredag, men ledig dag på onsdag.  Det blir nog bra.

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Vilken innehållsrik dag! Du ligger inte på latsidan. Jätteroligt att få följa med.

Eva i Tyresö sa...

Vilken fin dag med sonen! Härligt att han inte bor längre bort. Så mycket du hann med medan vi badade två ggr och plockade björnbär. Under art med det klara fina höstvädret

Cecilia N sa...

Undrar jag om det inte finns andra fyrbeningar som skulle kunna roa sig med en sån där tunnel ...

Elisabet. sa...

Bloggblad: ja, fast att sitta och köra bil är ju inte direkt så ansträngande ,-)

Eva: ja, en kanondag! Och fint väder var det!

Cecilia N: säkert .., nu går det hur galant som helst .., vi måste göra nåt hinder också!

mossfolk sa...

En sådan där tunnel vill nog Cosmos också ha. Och jag tror allt att Harry skulle tycka om det där med Agility :)
Vilken härlig dag det låter som!

Ruta Ett sa...

Och det ser ut som om pv också tyckte det var roligt med tunneln :-)