lördag 10 maj 2014

En lördag i maj ...

sigge nilsson har tagit siesta nära kattmyntan ...

Vaknar vid tre, fyra och fem.
Hämtar ispåsen som viras runt underbenet, drar stödstrumpan ovanpå och så blir allt som bedövat.
Lyssnar till P4-prat.
När klockan är sex och jag ännu inte somnat, väljer jag att lyssna till Lisa Syrén spelar vilsam musik och sen blir det Ring-så-spelar-vi.
Och frukost.
DN och GP.
Dödsannonser och Eurovision.
Ja, må hon leva!
Och så tårar nerför kinden och Strong Pill.

Sen kommer solen.


Av överblivna golvbrädor från den tidigare inglasade altanen, gör pv bänkar.
Två till växthuset och en till utealtanen.
Nej, det är inget som hamnar i Sköna Hem eller Lantliv, men det passar oss bra och vänta bara tills alla blommor kommit på plats .., all timjan som nu gror rejält  i växthuset och jo, det ska nog bli fint.
För den delen kan man ställa krukor framför också, så döljs dom lite olika brädorna.
Sånt bryr sig pensionatsvärden inte så värst mycket om .., ja, det där estetiska, alltså.

Och så blir det kaffe i solskenet.
Småfåglarna kvittrar.
Vi pratar om hockey-VM och Eurovisionfinalen (egentligen helt ointressant, men jag vill gärna se ändå ...) , vi hör grannen Göran pyssla i sin snickarverkstad (det sågas ....), humlor och getingar brummar förbi .., jag konstaterar att spireorna är utblommade.

Det är underligt, det här att även om man är sjukskriven och hemma veckans alla dagar, så känns det annorlunda när det är helg. Det blir som mera .., ja, roligare.
Kanske för att pv då är hemma och det blir lite annorlunda.


9 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Tycker de olika brädorna ökade det estetiska värdet jag :)

Elisabet. sa...

Steel City Anna: ja, du kanske har rätt ..., jag ser att det ändras mycket beroende på ljuset ,-)

mossfolk sa...

Jag tyckte allt visst att det var fint och något som skulle passa både i den ena och den andra tidningen...
Och så bra han ser ut att ha det, Sigge, vid kattmyntan.

christel sa...

Jag gillar olika jag. Blir mer som vi människor då.

Elisabet. sa...

mossfolk och christel: ja, det är bara att inse att det är pv som är stilikon i familjen ,-)

Bert Bodin sa...

Starkt medhåll från mig. Snygga brädor, PV.

Bert Bodin sa...

Starkt medhåll från mig. Snygga brädor, PV.

Bloggblad sa...

Snyggt!
Jag vaknade till vid fyra, men somnade om och drömde hejdlöst om att jag flyttat och glömt adressen och inte hittade hem. Vaknade vid sju nästa gång, men somnade om med Lisa S i öronen och sov gott genom Ring så spelar vi. Hörde ett och annat, men sov mesta tiden.

Turtlan sa...

Snyggt! Olikhet berikar.

Men ååå så jag längtar efter även om en så liten trädgård. Kanske en veranda eller uteplats med trägolv så blommor kan ställas lite här och där. En och annan bänk kan det bli också.

Balkong är inte detsamma!

Hälsa stilikonen (PV) från mig!