tisdag 6 maj 2014

Tack Olga och Rexxie ...! 

Gårdagens besök hos det äldre paret med sin fantastiska trädgård, värmer ännu hjärtat.

Jag tänkte flera gånger att just så, skulle jag vilja ha det!

Slingrande gångar .., ombonat av allt det gröna .., högt och lågt och ganska "rufsigt".

Där vimlade av förgätmigej och en slags lila flox .., gullvivor, rosor, här och där en mörk tulpan, så där som ett utropstecken bland allt det andra!

Och irisar!

På Facebook har jag lagt ut bilder och berättat om detta och då skriver Olga Magnusson, denna fantastiska konstnär, och frågar om jag har sett Tasha Tudor´s trädgård?
I ytterligare en kommentar tillägger Rexxie att om h a n  nu hade en trädgård, så skulle det vara just en sådan.



Helt ärligt hade jag aldrig hört talas om denna spröda lilla kvinna och hennes trädgård, men Rexxie länkade till en film - nio minuter lång - och det är som att träda in i paradisets port.

Nio minuter.
Pratet är på japanska (men så vackert! och vilken vacker musik till, helt annat än hissmusiken i alla tv-program) och när jag nu har tittat, så ser jag ju att även Tasha T har mängder med förgätmigej och flox och själva trädgårdens färger är likadana som dem jag såg igår.
Och huset är naturfärgat, precis som hos det äldre paret.

Nåväl.
En underbar liten film är det och jag tror till exempel att du, Solveig, skulle älska den .., och qi i Göteborg .., du också ..., och säkert många andra av bloggvännerna!

// Mer om Tasha Tudor hittar du här.


9 kommentarer:

Rexxie sa...

Musiken är Chopins andra pianokonsert i F moll (andra satsen)...

http://open.spotify.com/track/6rHzazFe52PKMlyz3slKCw

Biggab sa...

Åh denna Tasha Tudor!!!Henne blev jag helt betagen av för ca 15 år sedan, köpte boken "Tasha Tudor´s trädgård" och förtrollades av bilderna. Vilken kvinna, vilken trädgård allt så gediget vackert och lugnt. Kul Elisabet att du lade ut filmen. Tack!!!!!!!!

Biggan sa...

Elisabet- önska dig boken i julklapp!!!!!! ;-)

Elisabet. sa...

Biggan: och HUR har jag kunnat missa henne så totalt!?

annannan sa...

Och jag har precis gruffat över ruckligheten hemma hos pappa...

Kattis sa...

...och jag var på god väg att få till det i mitt förra boende!

Nu lever jag med mannen som jämnar det mesta vid marken med gräsklipparen, trimmern och röjsågen, hackar gräskanter, och det går bra det med. ;)

(Tack och lov, är han inte så särskilt tekniskt lagd, mitt livs kärlek, så med avtagna tändhattar och bortskruvade stift, kan jag emellanåt rädda sådant som faktiskt räddas bör!)

Olga sa...

"Olga", det är ju JAG det! Tack själv, Elisabeth! Titta gärna efter boken om Tasha Tudors trädgård på biblioteket!

Kram!

Olga sa...

"Olga", det är ju JAG det! Tack själv, Elisabeth! Titta gärna efter boken om Tasha Tudors trädgård på biblioteket!

Kram!

Olga sa...

"Olga", det är ju JAG det! Tack själv, Elisabeth! Titta gärna efter boken om Tasha Tudors trädgård på biblioteket!

Kram!