torsdag 21 augusti 2014

Hemma-hos-reportage, ja, nästan.



Men först en sväng till Getinge, där det är stora problem med översvämningar!
Här, i det som mest liknar en sjö, är det åkermark annars.
Eller i alla fall en lägda.
Det är inte klokt så mycket vatten där är!


Sen svänger jag förbi hos friherrinnan.
"Om du sätter på kaffe, så håller jag nybakat bröd ...", säger jag, halvvägs framme.
Jodå, det går bra.
Och det är rena bageriet i huset på Steninge Kustväg - här, på brickor, ligger lldeles nybakade havrekex -.
Eller "tjex", som dom säger här i Halland.



Och pariservåfflor har hon också bakat, men beklagar sig .., ååå, dom var svåra att få fina!
Men goda är dom!




Arbetsbänken.
Det är varmt i köket ..., doftar hemtrevligt.


Brytbrödet som jag hade med mig .., inhandlat på Hemköp och gräddat där.
Det kan inte vara enkelt att driva ett bageri numera, när butikerna får hem bröd som är färdiga att skjutsas in i ugnen .., och så .., vips, är det klart!


Det är inte bara Anna-Lena i Tumba som har den där särskilda husmorsgenen, det har även Lena.
Man har kanske fått fel namn?
Och en av burkarna står nu i vårt kylskåp.
Tack Lena!

   
Förutom hunden Shejken, så finns i huset även en katt som heter Ozzy.
Det är inte vilken bondkatt som helst, han är stilig värre och ganska underlig.
Ja, alltid när jag har kommit på besök, ligger Ozzy under filten som han själv knölar ihop och gömmer sig undan.
Enstöring, är bara förnamnet!   


I hallen hänger affischen - nu inramad - som Lena fick när hon slutade i affärebn.

2 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Vad härligt att det finns fler som jag!

Anna-Lena

Elisabet. sa...

Anna-Lena: ja, ni är sannerligen en härlig sort!