måndag 18 augusti 2014

Måndag, en vanlig måndag ....


Och friherrinnan ringer på förmiddagen och berättar om skyfallet i Steninge.
Jo, det har regnat här också, men det är alltid värre bara några kilometer söderut och aldrig att jag begriper hur det går till!

Så jag tar bilen och åker dit, i akt och mening att se om det verkligen är så hemskt?
Det är precis vad det är.

Lena, som i vanliga fall har havsutsikt, har nu även sjötomt.
Flera gånger såg jag en liten sädesärla trippa omkring i vattnet ..., och den i somras planterade oxelhäcken (här i Halland är det nästan bara just såna .., häckar av oxel, vi har också en!) som har ett ovanlager med bark .., ja, den - barken - lär nog ha tackat för sig och seglat iväg till grannen.



Inte långt därifrån ser jag hur vattnet sprutar upp från ett avloppsrör!
Och brandbilar kommer körande ...., pumpar och slangar läggs ut.
Det är ynka fyra kilometer mellan Steninge och Stensjö och nästan alltid faller det mera regn just där.
Ja, jag vet att jag skrev det nyss, men ändå.



Väl hemma tar jag molly på en sväng ner till stranden!
Binder ihop tre koppel och låeter henne skutta ut som hon vill; ja, inte helt som hon vill, för då har jag varit dränkt!




Alldeles som galen är hon i vattnet!
K a s t a r   sig oförväget i vågorna .., dyker .., ja, hon är otrolig!


En rosa halsduk/scarf virades runt mitt huvud, ja, jag var lite inspirerad av Bloggblad som alltid är så snygg i sina modeller, men se på mig ..., ja, såg det mest anskrämligt ut!
Kanske har jag fel huvudform?



Ännu är labyrinten kvar .. men det är nog inte långt borta förrän den är borta.

Och nu ska jag torka mig med hårtorken .., allt är vått och om en timme ska jag susa iväg till affären.

7 kommentarer:

Evas blogg sa...

Hon ser alldeles vild ut den lilla hundfröken. Undrar om hon skulle simma bort om du inte hade henne kopplad? Vackra bilder f ö.

Anonym sa...

Fina bilder, fast de ser ju knappt ut att vara tagna här i Sverige. Snarare då i något tropiskt land på andra sidan klotet. Kanske håller något på att hända med klimatet?

Turtlan sa...

Det tycks som om vi alltmer börjar använda ett nytt vokabulär.
Vi säger inte regn eller ösregn enbart utan nu pratat vi skyfall allt oftare.

Kattis sa...

Här har det också öst ner i omgångar. Glad att bo på en höjd!

Ruta Ett sa...

...och här har det bara skvätt lite.
Jag har svårt att tänka mig att du inte skulle se bra ut i en bandana om håret. Faktiskt!

Bert Bodin sa...

Men jisses va'me'vatten.

Och ikväll låter det som om det hunnit ända hit! Det skvalar ordentligt därute. Men vi behöver det.

Igår, när vi kom från fjällen (där det också var rätt fuktigt), åkte vi förbi i stugan för att titta till. Till och med ölandstokarna slokade! Då är det torrt.

Elisabet. sa...

Eva på Frösön: pv har haft henne lös, men då fick han ta av sig byxorna och knata ut i kallingarna för att hämta in henne - och det var under protest från mollys sida -. Så jag vågar inte. Det kan vara kraftiga utströmmar här.

norbergianblue: jag håller med .., nånting är annorlunda!

Turtlan: så var det i fjol också; slut med stilla sommarregn ....,-)

Kattis: ja, just det, det gör vi också, men vi har ju en höjd ovanför oss och lite kommer väl hit ,-)

Ruta Ett: nej, jag klär verkligen inte i den! Men jag ska fixa en som inte är så stor.

Bert Bodin: helt otroligt! A-M på jobbet tog sig inte hem på ordninarie vägar, utan fick ta nån helt annan - mycket krångligare väg - för viadukten under motorvägen var helt översvämmad!