torsdag 8 januari 2015

Idag har Erland namnsdag ...


Här är ett stycke Erland, nämligen Fritz Anders Erland Nilsson.

Stenbock, född den 11:e januari 1908, två år före sin lillebror Ivar, det vill säga, min pappa. Ytterligare fem syskon skulle han få, varav två småbröder dog i väldigt späd ålder.

Erland blev bara femtiosju år .., en riktig äventyrare .., byggde sig egna flygplan efter egna ritningar, flög kors och tvärs och var, enligt pappa, en riktig tjurskalle.
Man kan också säga att det var en man som inte gick i samlad tropp.
Minns jag inte helt galet, anslöt han sig och kom att delta i finska vinterkriget och pappa berättade hur han - pappa alltså -, försökte förmå honom att avstå, men icke.

Så småningom gifte sig Erland med Anna och fick två döttrar, så dog hustrun, då gifte han sig med nummer två i syskonskaran av töser, nämligen Beda .., och fick en son.

Jag minns honom som en sååå snäll människa!

Så här skrev Lars Tallberg i en artikel som handlar om Erlands hembygge, ett sjöflygplan som hette Beda;.

Olle Ek berättade för ingenjör Kellin på Luftfartsverket att han flugit ”Beda” med förtjusning. Han fick då en anmärkning att han som trafikflygare borde ha förvissat sig om att det fanns en godkänd fartygsjournal med besiktningsinstrument, men det fick gå för den här gången.

”Förresten så är mannen ett geni”, sa Kellin, som själv inte hade tummen mitt i handen.

Olle Ek fortsätter: "Jag är i alla fall glad att jag lät Flygar-Nisse ta ett kort på mig vid embarkering av planet. Det sitter nu i albumet väl bevarat och är ett fint minne av ett geni”.

Själv är jag uppväxt i en GV 38 och i en Auster ambulansplan med Flygar-Nisse bakom spakarna.
Jag minns Nisse som en nära vän till min far och som en fantastiskt skicklig flygare. Fast jag inte var så gammal har jag fortfarande en klar bild av honom som en mycket omtänksam, tålmodig och vänlig man.

mvh
Lars Tallberg:"






Inga kommentarer: