fredag 9 januari 2015

Igår i Slöinge ...


Först en julvepa/bonad för 100:-.
Hade rätt (eller fel ..., det beror ju vem man frågar ...) försäljare varit på plats, hade den nog blivit billigare :)



Så vacker!


Och till Rexxie, som säger att det är på baksidan av ett broderi man ser hur välgjort det är, så tog jag den här bilden. Jag är helt nöjd.


Antikhuset består av många rum och skrymslen och på ett bord, under nånting annat, upptäckte jag några gamla veckotidningar - den äldsta från 1919 -, då var min pappa alltså nio år.

En Svensk Damtidning från 1935 hittade jag också, där det mesta handlar om den tragiska bilolyckan när Drottning Astrid av Belgien (men från Sverige) avled.


Här på lit-de-parade.
En älskad drottning och trebarnsmamma sörjs av stora folkmassor, kan man läsa i tidningen.



Där finns, särskilt i jultidningarna, helt ljuvliga planscher.
Det är tryck av Anders Zorn, Carl Larsson, Jenny Nyström och andra.


Titta bara!
Jag kan säga att här ska inhandlas ramar och så ska väggen upp mot hallen och sängkammaren målas vita, bra belysning ska sättas upp .., och var gång man går upp eller ner, kommer hjärtat att värmas av dom här bilderna! 
Tycker jag om detta naiva barnsliga?
Svar: ja!



Och någon liten flicka eller pojke har övat sig i att skriva bokstäver.
För mig blir det bara mera levande.



Och någon har klippt ut bilder, precis som jag själv gjorde.
Spel-Olles gånglåt blir därför inte fullständig.



Alldeles enkelt är det inte med bokstäverna ....


Annonserna är så vackra!

4 kommentarer:

Anonym sa...


Ja fyndat har du allt gjort. Fantastiska bilder och bonader.


Friherrinnan

Steel City Anna sa...

Vigd till ro, så är det ingen som säger mer. Fint.

Anna-Lena sa...

Jag gillar också gamla tidningar och tidskrifter. I vårt "bibliotek" ligger dagstidningar från andra världskriget i tidningskorgen.

Ruta Ett sa...

Vilka fynd! Det är som Rexxie säger, på baksidan syns kvaliteten på arbetet!
Så fint!!!