måndag 5 januari 2015

Nya vägar ...


Vi, som tillhör de enjängdas skara och gärna håller oss på samma platser .., som (nu gäller det mig) inte alls har några bekymmer med att välja samma hotell och samma resmål .., som tycker om det invanda och trygga ..., kör idag åt andra hållet.

Eller andra och andra .., vi tar inte den vanliga promenaden längs havet, utan kör längs havet och stannar till vid Skallkrokens hamn, inte alls så långt från affären i Haverdal.

Det är den bästa av dagar!

Och den här bilden, den togs med tanke på en madame i Västergötland.
Långt borta i mitten av bilden någonstans, där har hon sitt sommarviste.
Välkommen åter Lena!



Båtar ligger och vilar sig inför sommarens äventyr.
Ljuset är blårosafärgat.



Ännu flera båtar.



Och vi går ut på piren och gång på gång säger jag ..."men ååå, hit måste vi ju åka och ta med oss kaffe och fikabröd .., tänk, så härligt i vår när solen värmer!"

Skallkrokens hamn är mycket större och mer välordnad än den som finns i Stensjö.
Här finns gott om sittplatser och små bord .., allt smälter in så fint i miljön.



Vid en av sjöbodarna ligger en död sjöfågel.



Hej å H, heter båten som ligger där alldeles ensam i vattnet.



På väg till bilen igen.
Då har vi mött Bengt som är kund i affären, men även bekant till pv.

"Jaha, där är ju Bengt, han var med och byggde mor och fars altan, den mot öster ...", säger pv som inte längre är så förfärligt hes.

Bengt har en stor, svart labrador som viftar glatt på svansen när han upptäcker Harry, men Harry är så fånig och lägger sig platt .., viftar inte alls på sin svans och efter en stunds prat går var och en till sitt.

Vi svänger förbi affären och hämtar semlorna som jag glömde igår ..., och det blir lite småprat med Mattias och chefen och A-M har återvänt efter två veckors semester och inne i charkrummet ser jag smörgåstårtor som är på gång att göras klara och sen åker vi hemåt och känner oss glada och nöjda och säger att ..."ja, men det här blev ju en fin liten utflykt ..." och harry sitter i baksätet och spanar ut över världen.

Så var det.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den heter "hej och H" eftersom det är en båttyp som heter H-båt.
PV

Elisabet. sa...

PV: ja, det kanske du tror, dom kanske menar nåt helt annat :)

mossfolk sa...

Tack för turen :)

Jag åker gärna till samma resmål och bor på samma hotell, men upptäcker däremot gärna nya platser i närområdet.

Semlorna tänker jag inte ens kommentera!

Anonym sa...

Det är härligt att se bilderna och jag längtar efter mina sommarrundor. / Lena

Ruta Ett sa...

Semlor!!!! NU!!! Nej, vet du vad...!!!