fredag 27 februari 2015

Och snabb var hon! 

En liten Emma och lika liten Anders. Duken fra Bente i Norge.

Igår strålande solsken!
Idag gråmulet.
Ja, hela helgen ska gå i gråskalans tecken .., kanske får vi också blötsnö eller regn?

Nåväl .., ledighet stundar och massor av VM- sändningar (sååå bra SVT har skött det hela!) från Falun. Det dagliga småpratet med norska kollegorna i studion intill, ja, det tycker jag har berikat det hela. Hur roligt var det inte att återse Vegard Ulvang och Björn Dahlie!

Riktigt finurligt tycker jag också att det här var.
Tala om att göra bort sig!

Och bara en enda vecka kvar tills det är dags för Vasalopp!
På golvet i hallen ligger ett valla-strykjärn .., på byrån i Gunnars rum upptäcker jag ett startbevis.
Om någon är laddad?
Svar: omåttligt!



Själv tar jag hundarna på promenad längs havet - långrundan -.
Jag upptäcker årets första ejder som simmar för sig själv en bit från stranden.
Å, det är verkligen så härligt när ejdrarna kommer och snart kan man kanske höra deras alldeles speciella läten.


Och jag bor ju på Ejdervägen ....

Lite annorlunda i färgen .., men så vacker ändå!

Innan vi når fabrikör Johanssons hus, gömmer jag små, små kycklingbitar bakom stenar eller under mossa och så får harry och nelly leta. Ååååå, så svårt hon har att sitta stilla när jag platsar dem .., ochåååå, så hon försöker knapra åt sig någon meter extra så snart jag vänder ryggen till!

Det förunderliga är, att harry, som ju är den spänstigaste och mest viga hund jag någonsin har haft, inte alls är given som segrare när jag sedan ropar "ja, kom och sök!!!", ty nelly skuttar på som en duracellkanin och så snart hon känner vittringen, börjar hon morrrra lite och då går harry åt ett annat håll ..., då där som av en slump.
Jo, jo.

Såååå roligt detta var och nu ligger dom utslagna i soffan och sover så gott!


4 kommentarer:

Ulrika sa...

Det är inte alltid störst och smidigast vinner, inte när det vankas godsaker, haha. Heja Nelly!

Leta godis gör vi på nästan varje promenad, det är så bra! Ibland gömmer jag dem i barken på en trädstam.
Vissa måltider får Qvick helt och hållet som "gömmor". Roligt!

Anonym sa...

MYCKET speciellt läte är det! Har Pv hämtat sig från sjukan han drogs med tidigare i år? Träningen gick väl på lågvarv där ett tag. ellem

Elisabet. sa...

Ulrika: ja, vi brukar göra det här hemma, men nu ska det bli en vana när vi är ute. Det var så himla roligt för oss alla!

ellem: inte riktigt .., han går fortfarande på regelbundna besök hos logopeden ... Nu har han ju så himla bra grundkondition och har åkt mycket rullskidor uppför branta backar, så han är inte det minsta orolig.
ellem .., kära ellem .. hur känns det nu så här inför vad som komma skall på söndag ...?

mossfolk sa...

Här finns en till som letar godis. Eller mat snarare för han får ofta delar av sin måltid gömd eller i bollen (en sådan där som man rullar fram så att det ramlar ut bitar ur små hål).
Det känns lite konstigt med vasalopp nu när allt är så vårigt.