lördag 28 februari 2015

Tidsmaskinen ....

Det var då - 1960 . Fanns där ett enda skilsmässobarn? Och där är två med samiskt ursprung.

I första klass, såg det ut så här.
Småskolan i Malå och den här klassen följdes åt nästan intakt i nio år
Vad blev det av oss alla?
Jag tar en rad per dag.

Längst uppe till vänster står Martin som bodde nån mil utanför samhället. Han föräldrar hade lagård och dit cyklade vi en gång på utflykt. Martin blev politiskt engagerad och jag undrar om han inte blev kommunfullmäktiges ordförande i Malå? En inutistark kille som ofta retades av dom andra pojkarna.

Intill honom står Dan, en buspojke som ibland fick tillbringa tid i skamvrån.
I mellanstadiet hände det att han hamnade i slagsmål.
Dan (storebror) och jag var dom enda med bara ett enda namn och dessutom var hans föräldrar inte heller från Malå.
Han övertog sin pappas åkeri.

Nummer tre hette Stig.
Föräldrarna hade färghandel och en jul fanns i deras skyltfönster en apa.
Detta var innan program som Mitt-i-naturen visades i tv, om man nu alls hade en tv-apparat!
Således gjorde apan stor succé och mängder med människor trängdes runt skyltfönstret!
Minns jag inte helt galet, flyttade familjen så småningom flyttade till Vilhelmina.

Fyra från vänster är Bosse.
Pappan var journalist på  lokaltidningen Norra Västerbotten och jag tror att dom var tre bröder, alla namnen började på B.
Bosse var ett stort fnitter och när vi i sexan hade vår första sexualundervisning, åkte såväl Bosse som jag själv ut ur klassrummet. Vi var yngst i klassen och det märktes tydligt.
Flyttade innan vi gick ut skolan, tror jag.


I mitten där uppe (nr fem från vänster) står Gunnar.
Ååå, sicken läcker namnteckning han hade när vi kom till mellanstadiet, sååå driven!
Precis som Bosse var Gunnar lillebror (yngst av fyra) .., han blev sjukgymnast och bor i Helsingborg.
På deras tomt på Prästvägen fanns en uppritad tennisbana.

Sen kommer nån som jag inte vet vem det var?

Nummer sju från vänster är nog Johnny som bodde på samma gata som jag själv.
Hans pappa var mejerist (dom bodde precis tvärs över gatan bara, vid mejeriet, man såg honom ibland gå till eller ifrån jobbet, helt vitklädd).
Johnny var lillebror  och blev kvar i Malå, eller bor just utanför.
Jag tycks minnas att han var en duktig slalomåkare.
Vad kom han att syssla med? Ingen aning.

Trea från höger längst uppe är Torbjörn, som också bodde på Udden hemma.
Lillebror .., deltog i tv-pucken och jag undrar om han inte blev ingenjör?
Torbjörns syster har kommenterat här några gånger - hej på dig du, om du tittar in -!

Anders mamma ..., pappa tyckte att hon var så grann.

Den glade skiten näst längst till höger är Anders.
Han är storebror (två yngre bröder) och arbetar som polis i Sthlm.
Pappan var möbelhandlare (Olas möbler), kom från Karlsborg och pratade helt annorlunda än alla andra pappor. Anders var världens snällaste (och en bidragande orsak till att jag ville att ättapjötten skulle få det namnet) .., både hans lillebror och brorson har varit och är hockeyspelare, brorsonen Jimmie spelar väl i landslaget om jag inte minns fel.
Anders och jag har en inbördes tävling om att ta sista doppet inför hösten.
I år vann jag stort.

Längst till höger står Rolf.
Endabarn och arbetar med skogsfrågor .., bor i Småland, tror jag.
Efter bilolyckan 1970 eller 1971 låg jag under en tid på Umeå lasarett och fick då ett handskrivet brev från Rolf och jag minns att jag högläste det på salen och tårarna rann hos såväl mig som tant Edla från Morjärv - vi var dom enda på salen -!
Brevet var helt underbart roligt skrivet och han berättade om en friluftsdag i hoppbacken i Lycksele.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, här har du en länk där du kan läsa vad familjen Ericsson har gjort i hockeyvärlden. Klicka på namnen under ingressen får du läsa om Sven och de andra. MVH Kjell
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=1103

Evas blogg sa...

Vilket roligt inlägg! Jag har försökt att lista ut vem du är men kan omöjligt gissa det.

Cecilia N sa...

Jag fattar inte heller vem som är Elisabet.

Väntar spänt på fortsättningen.

gunnar i vaplan sa...

Andra raden längst ut till höger tror jag är Elisabet.

Monet sa...

Amdra raden, andra till höger med vit tröja och mörk kjol tror jag på. Glöm inte att hon var yngst i klassen!

Unknown sa...

Mellan raden frän vänster;
Elisabeth Nilsson,Jannike Lundström,okänd,okänd,Gudrun Burvall,okänd,okänd.
Raden längst fram;
Maria Bergström,Ann Ulvebäck,Lärare Hedvig Näslund,Gun Ulvebäck,okänd.

Unknown sa...

Elisabeth var otroligt snabb på att springa.När vi lekte tjuv och polis ville man vara i hennes lag.

Elisabet. sa...

Okänd: haha .., ja, det var på den tiden det ,-)

Elisabet. sa...

Unknown: den okända till höger om Gun Ulvebäck, var Ing-Marie Larsson.
Och till höger om Gudrun Burwall står Ulla Forsebrandt, Gunilla Marklund (numera Juting) och Lilian Frank.

Unknown sa...

Tack Elisabeth,känner igen Gunilla nu.
Du är en mästare på att skriva och formulera dig,fyndigt,roligt och mycket läsbärt 👏👏