lördag 23 maj 2015

Glädjepost!


När jag igårkväll kom hem från affären, då väntade mig två härliga paket och båda innehöll böcker!
Sicken glädje!

Här är det första paketet som öppnades!
Avsändare visar sig vara forskarmadamen som bor i Portugal, men är uppväxt i den skånska myllan.

Idag på förmiddagen, medan pv gick till sängs vid tio för att - om möjligt - få bot på sin vedervärdigt jobbiga hicka-från-magen (det krampar och han nästan skriker) som varat sedan igårkväll ..., tog jag mig an boken längst till vänster, "En piga bland pigor", författad av Ester Blenda Nordström.

V i l k e n   bok!
Så här skriver bokus.com ..., som tydligen har en nyutgivning av boken.

Ester Blenda Nordström var Sveriges första - och troligen en av världens första - "wallraffare". År 1914 var hon journalisten på Svenska Dagbladet som utgav sig för att vara bondpiga och sökte jobb på en gård i Sörmland. Hennes oerhört fängslande och innehållsrika reportagebok En piga bland pigor återger på ett unikt sätt - som ett avslöjande inifrånreportage - hur pigorna på landet hade det. Med efterord av dokumentärfilmaren och skribenten Ylva Floreman.

"En klockren femma!"
Yukiko Duke, Gomorron Sverige

"Jag är förälskad i Ester Blenda!"
Fredrik Sjöberg, Svenska Dagbladet

"Jag blir upprymd av att läsa En piga bland pigor"
Anneli Jordahl, Aftonbladet

"En milstolpe i Svensk journalistik!"
Emila Söelund, Ystad Allehanda

Den andra boken "Skånes somrar ila", ska jag ta med mig till Ghana och läsa när jag ligger vid någon pool och njuter av livet.
Om den kan man läsa här.

Tack snälla, rara annannan!

1 kommentar:

annannan sa...

Oj, vad snabb posten var! Jag bad min moster posta i Tomelilla på torsdagen och tänkte att det får du nog på måndag. Men det är ju inte så långt från Skåne till Halland!