söndag 13 maj 2018

Ledig söndag ....

Foto: Ylva Sundgren

Inga måsten.
Jag ligger på soffan Ektorp och läser tidningen Vi som Eva i Tyresö så generöst lånade ut.
I maj-numret finns ett reportage om Andrea Ydring, 75 år, som med nål och tråd trollar fram bostäder och planritningar från hem där hon tillbringat delar av sitt liv.
Det är ju så påhittigt så det är inte sant!
Bildtexten ovan lyder: Nytorget 3. "Den här var en riktig utmaning - att få rätta glansen på snön var inte lätt!"

Foto: Ylva Sundgren

Titta här!
Nytorget 3, den sjätte bostaden.
Bildtext:
"Det här är vårt nuvarande hem. Huset är från 1700-talet men har byggts om många gånger. Den stora runda växten är en änglatrumpet."

Foto: Ylva Sundgren

Den övre bilden på höger sida.
Regeringsgatan 67.
Andra bostaden.
"Det är våra fönster som lyser på tredje våningen."

Foto: Ylva Sundgren

En till, den sista.
Hornsgatan 26. Femte lägenheten.
"Från köksfönstret ser man Riddarholmen, åt såder Maria Magdalena kyrka och kyrkogård."¨¨

Vad som inte syns riktigt bra med min mobilkamera, är att från trådrullen till vänster ringlar sig tråden nerför sidan. Så genialiskt!


Och alldeles underbart skriver Stina Jofs om detta med minnesrunor som satt spår.
S o m   jag känner igen mig!


På vår kylskåpsdörr sitter den här texten, författad av någon "Lisa", barnbarn till den farfar som var den som "skojade mest."


Och så igårkväll.
Vi får överraskningsbesök av Hilda och Patrik och till vår oerhörda glädje tar sig Patrik an den gamla tv:n som i månader, kanske ett par års tid, har tronat i sängkammaren men aldrig använts.
Nu hade vi ju bestämt oss för att  i n t e  ha en tv i uterummet, nej, där skulle vi ju bara umgås.
Stillhet och ro.
Inga krigsrapporter eller annat elände.


Men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.
Nu ser vi fram emot att sitta i den inte alltför sköna soffan (man kan puffa upp med kuddar) och titta på fotbolls-VM i Ryssland och tänk, prinsbröllopet i England nästa lördag .., då ska jag verkligen ha det mysigt där inne .., kanske med ett glas rosévin och något gott till och Meghan och Harry som blir äkta makar .., jo, men man kan verkligen ändra sig.

Vän av ordning tänker förstås ..., va, ska dom ha tv:n ståendes på bordet?
Njaaa, bara tillfälligt.
Mellan varven får tv-skärmen flytta under bordet.
Det gäller att vara flexibel.

För övrigt?
Masten ska på plats idag (segelbåtens mast) och jag är verkligen i valet och kvalet och har hårfärgningspaketet inom räckhåll och sneglar ibland åt det hållet. Jag må bli rynkigare och se anskrämlig ut i mörkt hår, men hjälp, så mycket trevligare det var!

Ja, jag får se hur det blir.
För övrigt anser jag att tidningen Vi är någons gåva till mänskligheten.

Ajöken, sa fröken.

4 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Och jag får plötsligt dåligt samvete. Har ju glömt att fixa "Handvändningen" från Vi till dig i flera månader.

Men du kanske löser det ändå?

Elisabet. sa...

Bert Bodin: nej, det behöver du inte ha! Jag ska nog ta mig en egen prenumeration på Vi-tidningen. Det är en ren njutning att läsa den.

WalkaboutSweden sa...

Men hjälp så fint med de där broderierna.
Vilken grej!

Tack för att du visade.

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: innan jag förgås totalt av värmeslag, ska jag skriva att jag håller med dig! Jag tycker att det är helt fantastiskt!