måndag 10 september 2018

Dagens fönster och lite till ....


Och här sitter två pensionärer och följer Morgonstudion för att försöka få en något klarare bild av vad som har hänt i vårt land. Det är en hel det. Ingen i den här lilla familjen blev vinnare; vi håller tydligen på i det närmaste utrotningshotade partier, men igårkväll - kanske var vi alldeles för trötta för att upprätthålla nån slags kampvilja för vad vi trodde på - sa jag först att "ja, jag hade nästan kunnat tänka mig att rösta på såväl V som MP - (men det gjorde jag inte) och då sa till min förvåning pv att "ja, jag hade nog kunnat tänka mig att lika gärna lägga min röst på ..." och då blev det gemensamt leende, jaha, men bra, vi är ändå på ungefär samma våglängd.

Ingen har ringt och bett oss gå ut på extrajobb.
Nu dricker vi kaffe - alternativt te - och tar en macka .., det har regnat lite, lite .., harry sover på soffan och jag har huvudvärk.

Igår blev det middag hos Eva från Tyresö och hennes man.
Det blev prat om allt möjligt, bland annat om våra föräldrar - jag kommer inte ihåg just hur och varför vi kom in på det hela - (jo, kanske när jag berättade om Söndagsintervjun med Skavlan).


Och jag berättade om den där sista gången jag var hemma i Malå på besök och hur pappa skjutsade mig och mina då två småflickor till Norsjövallen där vi skulle hämtas upp av Henry, granne till oss i Kungsängen och som också hade varit hemma på besök.
Jag var då tjugotvå år, Maria fyra och Anna halvåret.

Då hade pappa varit sjuk sedan i slutet av september och legat inne på sjukhus en sväng ... han hade liksom tacklat av lite .., var andfådd och inte riktigt den där Starke Ivar som jag alltid sett honom som. Han hade blivit .....,, mindre. När han stod i köket och vispade i det som skulle bli kornmjölsgröt, hörde jag hur han kämpade med andningen.

Och hur väl minns jag inte hur jag kramade om pappa och hur han, när vi satt i Henrys bil, stod kvar vid sin Saab och vinkade och vinkade och jag tänkte att det här kan vara sista gången jag ser pappa och jag grät och Henry sa ingenting .., var bara så lugn och snäll och förstod precis.
Lite drygt en månad senare var pappa död.

Vi pratade också om våra yrken och jag frågade Evas man hur han trivts med sitt värv?
Han har arbetat som lärare på KTH i Sthlm, bland annat eller kanske mest med kemi, och jo, han hade aldrig ångrat sitt val av yrke och Eva sa att i deras hem fanns eller finns ännu en pokal där det står att hennes man en gång valts till Den Bästa Läraren och när hon säger det blir maken generad och vrider sig liksom på stolen.
Så mycket man inte vet om varandra!
Han som en gång förärats pokalen, växte upp i ett enkelt arbetarhem i Halmstad och ägnade sig - i sin ungdom - åt kemiska experiment i familjens källare.
När han, många, många år senare går i pension, är han professor.
Nu, är han en pensionär som älskar att bada i havet och läsa böcker.


För övrigt?
Regnet  v r ä k e r   ner och ikväll har pv körövning ..., snart börjar Filmstudion där jag blivit medlem 
Den 24:e september är det dags för den första filmen av tio som visas under hösten och då har jag precis kommit hem från stockholmsäventyret. Jo, det ska bli kul.
Här finns en länk som visar vilka filmer som finns på menyn.



Och så det i särklass vackraste jag vet i musikväg!
Om man läser kommentaren under själva filmen, förstår man varför kvinnan gråter.

(Ett litet ps: Valresultatet för vårt distrikt blev så att moderaterna blev störst, därefter socialdemokraterna, så centern och på fjärdeplats sd.
I Malå blev socialdemokraterna största parti med 43% av rösterna, därefter sd och vänsterpartiet med exakt lika många procent 14,1.
Och i Ystad blev det: socialdemokraterna störst, sd (nästan lika stora) och moderaterna på tredje plats.
Hela Skåne tycks fyllt med sverigedemokrater! Hos min syster i Hörby vann dom med 35.6 procent, långt före (s) på 19,4 och moderaterna på 17,3. I Västerstad är det nog deppigt värre, antar jag.)

7 kommentarer:

Ulrika sa...

I Ställdalen fick SD 41%...
Om jag är glad (underdrift) att jag flyttat därifrån? Svar JA!
Jag är inte förvånad, dock. Jag har ju växt upp med och kring såna människor. Mer ska jag inte skriva för jag kan inte skriva något enda snällt om saken.
Fy.Fan.

Babsan sa...

Inte en enda av filmerna känner jag igen det blir nog en fin grej för dig. Alltid kul att ha saker att se fram emot.
Här blir det en resa till Chania 22 sept och som jag längtar!!!Sedan en tripp till Stockholm och titta på Magnus Uggla i okt. Sedan lite besök fr Oslo. Valet var bedrövligt men mitt parti gick framåt och det är jag glad för men gräsligt med Sd s framgång om det nu är en framgång......

Elisabet. sa...

Ulrika:ja, det är rent ruggigt!! Hu!

Babsan: det är ju mer alternativa filmer det här; jag har inte heller hört talas om dem, men det är ju lite tjusningen med det hela!

Bert Bodin sa...

Hälsa Chania. Där har jag "bott" i ett drygy halvår.

Bert Bodin sa...

Oj, vad jag är bekymrad att SD här i norr visserligen ökade marginellt. Men ändå håller sig på en blygsam nivå jömfört med hur det är i sydligare trakter. Här i Luleå fick de 7%. I Arvidsjaur och Arjeplog cirka 3%. Högst i Gällivare med 12. Då tänker jag på kommunvalet.

Konstigt nog ligger det generellt högre i riksdagsvalet.

Vatarinaoun sa...

Det bruna Skåne har blivit gult men det gör inte saken bättre! Åsikterna sitter i sedan 30-talet. Jag saknar ord i detta elände!

Elisabet. sa...

Vatarinaoun: är det den Katarina jag tänker på, med läckra röda naglar?