fredag 16 november 2018

Fredag i november ....


Att "göra bort sig", det är nånting jag är expert på.
Oftast beror det på att jag har för bråttom, men den här gången berodde det nog mera på att jag inte tog på mig läsglasögonen.
Hos "vaderpia" på instagram (alltså SVT:s alltid så behagliga Pia) finns en bild på några blad som i mina ögon såg ut ungefär som dom här på bilden, fast mindre. När jag passerade dessa igår, funderade jag på vad det kunde vara och när jag så såg "väder-pias" bild, frågade jag vilket träd det handlade om.
Svaret fick mig att gapskratta!
Det var blåbärsris!!
När jag så tog på mig glasögonen och tittade närmare, ja, men då var det ju så självklart alltsammans.
Men nu kan jag ju fråga er.
Vad är det för buske som blir ett par meter hög i alla fall, eller är det rent av ett mindre träd som bara skjutit skott?
Svar emottages tacksamt!


Det är en alldeles helt fantastisk dag det här.
Tänk er isigt blå himmel .., vindstilla .., och bara skönt ute!
Nere vid stranden såg det ut så här.
Och jag har druckit kaffe och harry, som aldrig vill äta på morgonen, har fått mat och nu ska jag köra till Matöppet i Slöinge och hämta ut ett bokpaket. Antingen är det P-O Enquist "Ett annat liv", den jag lyssnat klart på nu (har säkert missat hur mycket som helst) och som jag ska ta mig igenom, eller så är det Karin Smirnoffs bok vars titel jag nu glömt .., nånting med bror.

Så tänker säkert någon .. men varför köper hon böcker, i stället för att lyssna på dem bara?
Jo, för att jag tycker om att hålla i en bok .., att bläddra i den och se sidorna.
Och ja, jag inser att det inte blir billigt, men jag vill hellre ha boken rent fysiskt.
Vi översvämmas som det är av böcker, men man kan ju ge bort dem eller sälja dem kanske (det senare lär aldrig bli av, men det låter väl bra).
Jag tar det på spritkontot, det som är nästan obefintligt.


Nu är det nog den allra sista Ingrid-Bergman-rosen ändå.
Sååå vacker den är!

9 kommentarer:

Cecilia N sa...

Syren?

Elisabet. sa...

Cecilia N: nej, det är det inte, det vet jag säkert.

Evas blogg sa...

Jag vill också kunna hålla i en bok, har aldrig lyssnat på en bok (blir bara trött i huvudet då). Och mitt spritkonto är också obefintligt.

Anonym sa...

Inget svar om växten, men fin grön färg är det ��
Jag har tänkt köpa en bukett nejlikor så fort dom jag har har vissnat �� Håller omkring två veckor �� Tar det också på spritkontot nu när jag själv bestämmer vad pengarna ska gå till �� Behöver inte smyga för någon heller �� Njuter mer av blommor än sprit ��
Kerstin i Dalarna

Elisabet. sa...

Evas blogg: då är vi i alla fall några stycken ,-)

Kerstin i Dalarna: härligt med ditt nya liv, Kerstin!

Babsan sa...

Jag är bokoholic så är det bara😂Lyssna på böcker går inte blir stressad.Mitt bokkonto är alldeles för högt men det är det värt.Jag kan läsa två böcker i veckan när jag är inne i en period

Bert Bodin sa...

Manchurisk katsura, förstås!
Eller?

Elisabet. sa...

Bert Bodin: min syster har såna, nja, det tror jag inte heller.
Den här växer inne i ett "hie" ... jag ska bilder så man ser hela busken.

Anders sa...

E-böcker och ljudböcker funkar inte med min hjärna...