tisdag 27 november 2018

Pling, pling ....!


Så blir det extrajobb även idag, från tolv till kvart över sex.
Jag sitter med kalendern framför mig och räknar samman antalet arbetade timmar .., fyrtio stycken snart, ja, men det blir ett bra tillskott på decemberinkomsten.
Det är ju till syvende och sist så, att så länge jag själv kan välja - vill jag arbeta eller inte - känns det så mycket bättre.


Tittar på morgonens nyheter .., dricker kaffe och ger fåglarna mat, men i omvänd ordning.
Det är inget extraordinärt spännande liv, men ändå, ett liv.
Åtta minusgrader natten mot idag .., det är frost precis överallt.


Vi går lillrundan, men åt andra hållet, harry och jag.
Oj, så det biter i kinden, men hjälp, så härligt det är!
Ute på åkern syns en flock kajor.
Det pratas om att duvpest är orsaken till att hönsen - vilkas hägn finns inte långt från skylten - får hållas inomhus.
Ja, jag har inte sett en enda duva på länge, men det kanske inte är duvpestens fel?


Igår, på väg hem från filmstudion, lyssnade jag till en direktsändning i P1, det handlade om vem och vilka som skulle tilldelas Augustpriser. Karin Smirnoffs bok "Jag for ner till bror", var en av de nominerade. Jo, jag tyckte om den, men inte så till den milda grad.


Som bästa barn, - och ungdomsbok utsågs Emma Adbåges "Gropen".
Jag själv, som älskar härliga illustrationer, önskar att jag hade barn (eller barnbarn) i den åldern, så där så man kunde sitta i soffan och läsa och titta på bilderna.
Aftonbladets Petter Lindgren skriver bland annat så här om boken (han låter inte så där värst överförtjust ...): "Men läs Gropen för all del, och inte minst för bilderna som vad beträffar färgskala och komposition ofta erinrar om amerikanen Henry Dargers myllrande gobelänger. Här finns så många spår att följa för läsaren, som kringslängda vantar, alkottar och ringlande hopprep".



Vem var då denne Henry Dargers?
Åååå, jag har såna totala luckor i min hjärna och jag hade aldrig hört talas om denne amerikanske konstnär! Googlade och fann ett annorlunda människoöde.
Född den 12:e april 1892 och dog dagen efter sin åttioförsta födelsedag, alltså den 13:e april 1973.
Bodde i Chicago. 


Vilket människoöde! 
Här kan man läsa om honom.
Tänk, så mycket man inte har en susning om här i världen! 

När det här skrivs är klockan halv tio. 
Två timmar kvar tills det är dags att ge sig av till affären.
Pv arbetar redan .., men är nog fri i morgon.

Annorlundalivet i ett nötskal. 
Inget vet man.
(Och när jag kollar inlägget efteråt, upptäcker jag att det har blivit små bokstäver på sluttampen. 
Ja, jag fattar ingenting. Det får vara så.)

2 kommentarer:

Rexxie sa...

Du, jag tror att ungefär 99,8% av Sveriges befolkning har totala luckor i sina hjärnor när det kommer till Henry Dargers! Så det behöver du inte sitta och hänga läpp för!

Verkar ha varit en tämligen intressant person i alla fall! Undrar hur bra (eller dåligt) hans 15 000 sidor långa manuskript är?

Elisabet. sa...

Rexxie: så skönt att man inte är ensam om den saken - bristen på Henry Dargers-kunskap -, men nu vet man i alla fall liiite mera. Väldigt fascinerande person, tycks det som!