onsdag 16 januari 2019

En onsdag ....


Ligger länge i sängen med harry intill mig och lyssnar till P1-prat.
Mest om Brexit.
Jag begriper inte hur britterna ska reda ut det hela om det blir en krasch och inget avtal och när man hör vilka oerhörda konsekvenser det kan bli för andra länder - som liksom per automatik dras in i eländet - så blir man orolig.

Ute råder gråväder.
Regndroppar på fönsterrutorna.

Och i skrivande stund Jonas Sjöstedt som har presskonferens.
Frågor och svar.

Harry i soffan Ektorp.
Pv arbetar hela veckan och har bilen, så idag ska jag låtsas att jag är på semester på Irland och hyr ett gult hus och jag ska ta en lång promenad längs havet och sedan skriva vykort och berätta om hur härligt här är, vädret till trots. Ja, det regnar ju ofta på Irland, men det kan vara fint ändå.

Om två dagar fyller min systerdotter Rita år.
Femtiotvå.
Det skiljer bara tretton år mellan oss och för mig känns hon kanske mer som en lillasyster, ja, jag tycker så oerhört mycket om henne. Hon är släktens expert när det gäller att köpa presenter till födelsedagsbarn .., det är som om hon har en present-radar och det behöver inte vara dyrt, men det är alltid en tanke bakom.


Som den här lille domherren son hänger i en tråd i västerfönstret.
Den har en kompis också, en svala i trä, tillverkad i Kina, men inhandlad i Sälen.
Nej, dom verkar inte bry sig så värst mycket i varandra.
Snurrar lite hit och dit.
Kanske känner sig domherren mer hemma?
Och svalan drömmer väl om Afrika.

Jonas Sjöstedt pratar fortfarande.
Han är upprörd, men ska trycka på den gula knappen.

Köksklockan slår, fastän tolv minuter för tidigt.
Den gör som den vill. En liten rebell i köket.