onsdag 6 februari 2019

Lösa trådar blir till en väv ...


"Kittelfjället 6:e februari 2019".skriver Martin Westerlund på Facebook.
Jo, vi är släkt Martin och jag själv, men Gud allenast vet hur.
Tack att jag fick låna bilden av dig!


Och min mammas mormor hette Wilhelmina Charlotta Westerlund.
Och min morfar hette Erhard Westerlund.
Ett tag efter skilsmässan från mina barns pappa, funderade jag på att ta mig det efternamnet - Westerlund - ja, jag hade hetat Eikedahl längre än Nilsson (mitt flicknamn), men Westerlund kändes ju inte som jag direkt.
Eller Elisabet Ivarsdotter?
Nej.
Det är knepigt det där.
Mormor hette Hansson.
Elisabet Hansson?
Nej, inte det heller.
Det fick bli Nilsson.


Här är mammas mormor i randig klänning.
Det var hon som gifte sig med folkskolläraren Per-Olof Hansson (från Stora Kittelfjäll, står det i släktpapperen) och hon var 28 år när hon fick min mormor (det är hon som står där uppe med vit krage på v-ringad klänning) och på bilden borde mamma (som sitter med knäppta händer intill sin mormor) vara kanske fyra, fem år?

På min mammas morfars sida, bär det iväg söderut, till Dalarna och Gästrikland.
Ockelbo, Orsa, Leksand, Hoting/Tåsjö och Skuleberget (Ö-vik).

Jaha, ja.
Men nu börjar jag få ihop trådarna.
Ledordet för dagen var alltså Kittelfjäll.


Dit åkte vi - pv och jag själv - när vi för flera år sedan bilade norrut.
Hemöver.

Och i Kittelfjäll har man alltså något slags rotsystem.


2 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Underbara bilder...allihop!

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: om jag kunde göra hjärtan här på kommentaren, skulle du få minst fem stycken på rad!